Så här beskriver studenterna utbildningen

Hur skulle kandidatprogrammet i modevetenskap beskrivas om studenterna själva fick ordet? Till eventet Mer mode färre kläder – ett event på Mitt Möllan under våren 2024 – gjorde studenterna följande beskrivning av sitt program.

Varför studera modevetenskap? Tankar från studenterna

Modevetenskap är ett fantastiskt kandidatprogram där du får lära dig och diskutera allt från modets historia till dess framtid. I programmet analyserar vi modeindustrin och alla dess brister och möjligheter. Vi undersöker och diskuterar hållbarhet, modekommunikation, modets visuella uttryck och mycket mer. Du får lära dig att se på mode ur olika perspektiv och djupdyka i modets kulturella och symboliska värde. Du får träffa underbara föreläsare och diskutera olika teoretiker och författare.

När du pluggar modevetenskap får du ta del av perspektiv som nyanserar bilden av modeindustrin och den mystik som skapas kring modehusen. Som studenter diskuterar vi ofta att vi anser att denna utbildning är viktig eftersom den låter oss analysera en industri som är problematisk. Allt från modehus som inte är pålästa nog och gör misstag som kan tolkas som rasistiska, sexistiska eller allmänt opassande till Fast Fashion-konceptets enorma klimatpåverkan. Du lär dig också om hur kroppsideal skapas och ändras genom århundraden och du kommer diskutera olika maktstrukturer som existerar i vårt samhälle. Du kommer också lära dig om marknader och hur de fungerar samt hur man skapar en affärsplan. Överlag är det ett program som låter dig utforska modets närvaro i vårt samhälle och hur det är kopplat till vår individualitet, men också allt om modebranschen och dess möjliga framtid.

För dig som pluggar modevetenskap får du också ta del av Lunds och Helsingborgs underbara studentliv. Du kan också ta del av det modevetenskapliga rådet där du kan planera sittningar och baler, skriva i Modebrevet eller ta plats som grafisk designer för brevet och mycket mer, här finns bara möjligheter!

Texten är skriven av Alva Ehnemark, student i modevetenskap.

Poster från eventet Mitt Möllan. Foto.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2024-04-30