Kompetensprofil modevetenskap

Utbildning i modevetenskap vid Lunds universitet, Campus Helsingborg

Under programstudierna grundläggs en bred humanistisk kunskap om mode och livsstilsrelaterade uttryck. I programmets kurser ingår perspektiv från idé- och lärdomshistoria, konsthistoria och visuella studier, textilvetenskap, etnologi, historia, ekonomisk historia, service management och strategisk kommunikation.

Verktygskurser ger allsidiga praktiska kunskaper som kompletterar modevetenskapen. Under termin fem finns möjlighet till profilering och internationella kontakter genom valbara kurser inom universitetet eller utomlands. I projektkurser, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och i examensarbetet kan studenterna, självständigt och i grupp, fördjupa sig i ämnen och verksamheter som särskilt intresserar dem. Här förenas de teoretiska och praktiska kursernas perspektiv på ett kreativt sätt.

Modevetenskapligt synsätt

  • att se mode och livsstil i ett kulturellt, samhälleligt och ekonomiskt sammanhang i historien och samtiden
  • att förstå och förklara identitets- och meningsskapande genom mode och livsstil
  • ett flervetenskapligt tänkande där mode sätts i relation till genus, globalisering, hållbarhet, social och kulturell mångfald

Modevetenskaplig analys

  • att tolka och förklara modets uttrycksformer
  • att kombinera och se mönster i olika typer av källmaterial såsom text, bild och materiella objekt
  • modevetenskapliga teoribildningar och metoder
  • att analysera förhållanden mellan människa och föremål
  • olika metoder för omvärldsbevakning och analys

Att omsätta modevetenskapliga kunskaper i praktiken

  • att tillgängliggöra, beskriva och förmedla mode och livsstilsuttryck
  • att resonera självständigt och kritiskt om mode och livsstil och med kritiska infallsvinklar delta i samhälls-debatten i frågor som rör mode och livsstil
  • att delta med kritiska argument i samtal och diskussioner och muntligt kommunicera sina kunskaper även till en publik utan modevetenskapliga fackkunskaper
  • att skriva välformulerad text för traditionella och nya medier; artiklar, essäer, kritik, vetenskapliga och populärvetenskapliga texter
  • att arbeta med projekt och projektledning
  • att kreativt utnyttja sina teoretiska kunskaper och analytiska färdigheter i skapandet och värderandet av nya affärsmöjligheter
  • att utforma kommunikationsstrategier för en specifik verksamhet eller produkt

  • dräkt- och modehistoria
  • mode som visuellt uttryck i relation till konst- och designhistoria
  • kulturhistoria
  • kultur- och modevetenskaplig teoribildning
  • metoder för text-, bild-, föremåls- och omvärldsanalys
  • mode och medier
  • modebranschens organisation
  • produktion och konsumtion av mode
  • mode som ekonomisk och kommersiell produkt
  • modets trender
  • textila material och tekniker
  • globalisering och hållbarhet
  • mode och genus
  • mode som kulturarv och materiell kultur
  • kommunikationsstrategier och marknadskommunikation
  • entreprenörskap och projektledning
  • textproduktion och journalistik

Kandidatprogrammet i modevetenskap är en utbildning inom humaniora. Humanister skaffar sig generella kompetenser i sin utbildning utöver de ämnesspecifika. Humanister ...

  • kan jobba självständigt och disciplinerat och utvecklar en vana att jobba mot en deadline
  • kan påbörja, driva och avsluta arbeten och projekt och är vana vid självständigt problemlösande
  • kan handskas med stora mängder data, bedöma risker och dra slutsatser
  • kan förklara komplicerade akademiska texter och forskning på ett enkelt och sammanfattande vis
  • kan skriva rapporter, såväl vetenskapliga som populärvetenskapliga
  • har ett utvecklat kritiskt tänkande och behärskar diskussion, argumentation, reflektion och analys
  • har förmåga att snabbt inhämta information och effektivt granska den samt är vana vid källvärdering och källkritik

  • skribenter/journalister inom kultur och mode
  • konsulter
  • strateger
  • trend- och omvärldsanalytiker
  • projektledare/koordinatorer
  • producenter
  • forskare
  • antikvarier
  • museipedagoger

... och inom

  • detaljhandel och e-handel
  • antik- och auktionsbranschen
  • intresse- och branschorganisationer
  • PR- och kommunikationsbranschen
  • ungdomsverksamhet
  • kultursektorn
  • turism och upplevelsesektorn
  • designföretag

  • omvärldsbevakning och analys
  • nya perspektiv inom modesektorn
  • utredningar och utvärderingar
  • verksamhetsutveckling
  • event och arrangemang
  • utställningsproduktion
  • hållbar utveckling
  • kulturmöten
  • konsumentupplysning
  • att förstå modets uttryck och betydelser förr och nu
  • kommunikation och identitetsskapande genom mode
  • research och textproduktion

... då ska du anställa en modevetare!

Omslagsbild med uppsatta magasinomslag i tavelrammar på en vägg.

Kompetensprofilen finns också som tryckt folder

Välkommen att hämta ditt exemplar hos studievägledarna på Institutionen för kulturvetenskaper.

Examen

En filosofie kandidatexamen består av universitetsstudier i tre år på grundnivå, varav tre terminer (1,5 år) i ett huvudämne (huvudområde). Beroende av vad man kombinerar sitt huvudämne med skaffar man sig kompetenser för olika yrken/yrkesområden.

En filosofie masterexamen består av två års studier på avancerad nivå.

Läs mer om vägar till examen på webben:
www.kultur.lu.se/examen

 

Är du intresserad av att läsa kandidatprogram i modevetenskap?

Klicka här för att läsa mer om programmet.

Är du intresserad av att läsa en termin modevetenskap?

Klicka här för att läsa mer om grundkursen.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2023-09-19