Zehra Merdzanic – jobbar på startup och studerar masterprogram

Zehra Merdzanic tog examen från kandidatprogrammet i digitala kulturer 2022. Hon hittade programmet via Lunds universitets hemsida. Hon påbörjade studierna 2019, ett år efter att hon tog studenten.

– Efter min student tog jag ett sabbatsår och reflekterade kring vilken typ av utbildning som hade passat mig och mina intressen. Jag har alltid intresserat mig för teknik och samhällsämnen, men jag var osäker ifall det fanns kandidatprogram som fokuserade på teknik och media utifrån ett humanistiskt perspektiv. Därför blev jag väldigt glad när jag läste mer om digitala kulturer på Lunds universitets hemsida.

– På hemsidan fick jag läsa lite allmänt om programmet, gå igenom kursernas innehåll samt läsa om andra studenters erfarenheter från programmet. Det som lockade mig var den perfekta blandningen av praktiska och teoretiska kurser samt ämnen som digitalisering, kultur, etnologi, sociologi med mera.

Under Zehras utbildning kom Covid-19 och en del av utbildningen läste hon under pandemin då det var distansundervisning som gällde.

– Jag var tyvärr en av de som blev drabbad av Covid-19 ganska tidigt i min utbildning (termin 2), men trots det tycker jag att lärarna gjorde en stark insats med tanke på omständigheterna. Att läsa utbildningen tyckte jag var väldigt givande och lärorikt, inte bara utifrån kursernas innehåll, men också alla studiebesök och gästföreläsare och forskare.

Inom kandidatprogrammet i digitala kulturer gör alla studenter praktik (verksamhetsförlagd utbildning).

– Under min fjärde termin fick jag chansen att praktisera på Stenkrossen i Lund, vilket var en väldigt lärorik period under min studietid. Jag fick arbeta med människor som jobbar inom kulturbranschen och lära mig mycket om projektledning, eventplanering och kommunalt arbete. Under min tid på Stenkrossen arbetade jag med att ta fram förslag på hur de kan utveckla sin digitala profil och branding. Ett miniprojekt som jag fick arbeta med var att spela in en podcastserie som lyfte fram olika aktörer från Stenkrossen och deras projekt.

Termin 5 inom programmet är en valbar termin då studenterna kan välja att läsa en valbar kurs eller att åka på utbytesstudier. Zehra åkte då till Portugal för att studera.

– Jag fick möjlighet att göra ett utbyte vid University of Porto i september 2021, en upplevelse som jag är väldigt tacksam för. Under min tid i Portugal, studerade jag på humanistiska fakulteten och läste kurser inom sociologi och informationsvetenskap. Jag valde dessa kurser på grund av mitt intresse för teknik och humaniora. Kurser såsom descriptive metadata och introduktion till informationsvetenskap och system gav mig inblick i ett nytt fält för mig. Dessa kurser har också gett mig praktiska färdigheter i användning av olika program som jag använder i mitt arbete idag.

Efter utbildningen i digitala kulturer jobbar Zehra på en startup samtidigt som hon studerar ett masterprogram vid Köpenhamns universitet.

– Jag arbetar deltid på en startup som utvecklar B2B software som ger organisationer digitala verktyg att systematiskt och processinriktat designa konkreta, effektiva och genomförbara insatser för mångfald, jämställdhet och inkludering.

– Verktygen bygger på kunskap från beteendevetenskap om hur man driver förändändringar, uppnår konsensus i grupper och möter motstånd, och framför allt att uppnå resultat. Kandidatexamen i digitala kulturer har gett mig teoretiska och praktiska kunskaper inom projektledning, bild- och videoredigering och webbdesign, vilket jag har kunnat tillämpa inom mitt nuvarande arbete.

Masterutbildningen sökte hon på grund av intresset för visuell kommunikation och kultur.

– Jag pluggar en Master i visuell kultur vid Köpenhamns universitet. Jag valde programmet då vi under vår tid på digitala kulturer, har diskuterat och lärt oss mycket om visuell kommunikation och dess betydelse i samhället. Visuell kultur omfattar visuella fenomen, alltifrån reklamskyltar till konst. Programmet innehåller en blandning av teoretiska och praktiska kurser inom visuell kommunikation, visuell analys och konsthistoria.

– Jag har också sökt några extra kurser inom digital innovation och management vid IT universitetet i Köpenhamn, som jag hoppas börja med i september.

Zehra är inte helt säker på vad hon vill arbeta med i framtiden, men hon ser många möjligheter.

– Jag ser gärna framför mig en karriär där jag kan kombinera digitalisering, beteendedesign, visuell kommunikation och kultur. Jag är väldigt intresserad av att potentiellt utforska digitalisering inom konstvärlden som en karriärmöjlighet, eller möjligtvis arbeta med digital innovation, beteendedesign och visuell kommunikation, vilket en kandidat i digitala kulturer och en master i visuell kultur kan möjliggöra. Jag är också intresserad av forskning och ser gärna det som ett möjligt yrkesval.

Publicerad 2023-04-18.

Namn: Zehra Merdzanic
Utbildning: Kandidatprogram i digitala kulturer, 180 högskolepoäng, Lunds universitet. Master i visuell kultur, 120 högskolepoäng, Köpenhamns universitet.
Nuvarande sysselsättning: Jobb på startup och studerar masterprogram.
Praktik: Stenkrossen i Lund.
Utbytesstudier: University of Porto, Portugal.

Tips till studenter

Om du intresserar dig för tekniska ämnen utifrån ett humanistiskt perspektiv och vill utveckla praktiska färdigheter inom video och bildredigering och webbdesign, då är digitala kulturer programmet för dig. Du kommer att ha möjligheten att delta i praktiska och teoretiska kurser inom aktuella ämnen som handlar om digitala fenomen och dess påverkan på samhället.

Läs om utbildningen i digitala kulturer här

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2023-04-20