Elsa Bjelkenäs – studerar på ett masterprogram

Alumn modevetenskap

När tog du examen?

Jag tog en kandidatexamen i modevetenskap våren 2020.

Vad gör du idag?

Idag läser jag på ett masterprogram i Fashion management och marknadsföring på Textilhögskolan i Borås. Jag skulle säga att det jag läser nu är kompatibelt med min examen men den stora skillnaden är att mina nuvarande kurser inte lägger tyngdpunkten på teori. Mina teoretiska kunskaper från modevetenskapen är något jag använder och reflekterar över ständigt på masterprogrammet, utan dem hade jag absolut inte haft samma breda perspektiv.

Hur såg vägen ut från examen till där du är idag?

Jag valde att fortsätta plugga direkt efter min examen från modevetenskapen, till stor del på grund av Covid-19. Eftersom samhället i stort och modeindustrin i synnerhet stängde ner och permitterade anställda, så var min chans att få jobb liten. Innan pandemin hade jag funderat på att jobba ett år innan jag skulle börja läsa på mastern, så egentligen hoppade jag bara över ett år. Mitt mål har alltid varit att doktorera inom modevetenskap.

Vad har du för råd till dem som funderar på att läsa kandidat­programmet i modevetenskap?

Mitt råd till de som funderar på om de skall läsa modevetenskap är att kolla om programmet låter kul och läsa på om livet som student. Mitt bästa tips är att gå in på modevetenskap_lu på Instagram. Det är ett studentdrivet konto om livet som modestudent, som jag var med och startade.

Om du inte är villig att satsa 100 % så uppmanar jag alla att inte börja plugga. Det krävs 100 % av din tid och innebär ofta stora förändringar som att flytta.

Om det går, jobba inte första året som student. Då skall du enbart fokusera på livet som student och allt vad det innebär. Glöm inte att njuta!

Att plugga på Campus Helsingborg passade mig extra bra eftersom det ger studentlivet många valmöjligheter. Jag gillar att det både finns studenter som vill ha hela nationslivet och så finns det folk som mig, som vill ha ytterst lite av studentlivet. En fördel med Campus Helsingborg mot Lund, är att det är en stad som inte är präglad av studenterna och att livet pågår utanför studentbubblan.

Publicerat 2021-04-01.

Elsa Bjelkenäs. Foto.

Namn: Elsa Bjelkenäs

Nuvarande sysselsättning: studerar på Masterprogram i Fashion Management och Marknadsföring vid Textilhögskolan i Borås.

Utbildning: Kandidatprogram i modevetenskap.

Läs om utbildningen i modevetenskap här

Artikel i Helsingborgs Dagblad om Elsa som student

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-04-01