Ebbe Harder Jonsson – frilans som kostymör, stylist och kostymdesigner

Alumn modevetenskap

När tog du examen från kandidatprogrammet?

Jag tog examen år 2016.

Vad gör du idag?

Idag frilansar jag som kostymör, stylist och kostymdesigner. Främst jobbar jag inom film- och TV-produktion, både i Sverige och internationellt. Mitt jobb går, i stora drag, ut på att bygga karaktärer med kläder som främsta redskap.

Hur såg vägen ut från examen till där du är idag?

Att avsluta ett kapitel i livet, mina studier, för att sen ta sig ut i arbetslivet var skrämmande. Men de kontakterna som jag skapat under VFU-kursen på termin 6 gjorde steget mycket enklare. Under kursen praktiserade jag på en dramaproduktion, vilket gjorde att jag hade kontakter inom film och TV. Efter avslutad examen kunde jag vända mig till de kontakterna och få mitt första jobb inom ett par månader. Sen dess har jag jobbat på. Projekten har avlöst varandra, ibland i ett långsammare tempo, men det kan vara svårt i början att hålla sig sysselsatt under årets alla månader. Efter ett år rullade projekten in så de kunde avlösa varandra utan några större hinder. Nu har det snart gått fem år sen min examen, och jag kunde inte vara mer stolt över att vara en modevetare i film- och tv-branschen.

Vad har du för råd till dem som funderar på att läsa kandidatprogrammet i modevetenskap?

Mina tips till dig som vill läsa modevetenskap är att göra aktiva val under utbildningen. Modevetenskap är enligt mig brett och tvärvetenskapligt, vilket gör att utbildningen kan ta en dit en själv vill. I alla delar av utbildningen där jag själv fick välja vad jag skulle skriva om och utforska så valde jag ämnen som skulle få mig att utvecklas mest. Min målinriktning gjorde så att jag utvecklades massor under utbildningen.

Ebbe Harder Jonsson. Foto.

Namn: Ebbe Harder Jonsson

Nuvarande sysselsättning: frilans som kostymör, stylist och kostymdesigner.

Utbildning: Kandidatprogram i modevetenskap.

Läs om utbildningen i modevetenskap här

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-04-26