Klara Ekstrand, kandidatprogram i digitala kulturer

Klara Ekstrand flyttade från Stockholm till Lund hösten 2016 för att läsa Kandidatprogram i digitala kulturer och valde Lund delvis för att få uppleva en riktig studentstad.

– Jag ville komma bort från Stockholm och var nyfiken på Lund och studentlivet där. Jag sökte på nätet efter vilka program som fanns vid Lunds universitet och var intresserad av något med humanistisk inriktning och koppling till media och kommunikation. Jag hittade digitala kulturer och det lät som det jag var ute efter. Klara kom direkt från gymnasiet till studierna i digitala kulturer och att hon valde att läsa ett program var ingen slump.
– Jag kände att jag ville ha sammanhanget man får inom ett program och att det skulle vara lättare att komma in i en gemenskap när jag flyttade till Lund om jag läste ett program och inte fristående kurser. Hon är nöjd med sitt beslut att flytta till Lund och ser studierna i digitala kulturer som en bra början på sin utbildning. När hon är klar med sin kandidatexamen kommer hon att söka lite andra kurser som hon fått upp ögonen för under utbildningen, bland annat projektledning. Så småningom kanske det blir en masterexamen också.
– Jag känner ingen stress att jag behöver bestämma mig på en gång vad jag vill göra med mitt liv. Jag trivs väldigt bra i Lund. Det är en härlig stad. Det finns en studentgemenskap här som är unik. Jag är aktiv i studentlivet och det har varit väldigt viktigt för mig. Det har hjälpt mig att växa. Jag vill gärna vara kvar i det ett tag till. Klaras engagemang i studentlivet består bland annat av att vara förman på Östgöta nation där hon är ansvarig för PR-rekrytering. Tidigare har hon också jobbat med spex och varit med i Ordkonsts skrivcirkel.
– nu har jag nischat mig mot nationslivet. Det är kul. Om kandidatprogrammet säger hon att det har öppnat upp för många möjligheter framåt.
– Det är ett brett program och man kan gå många olika vägar. Det är en perfekt blandning för mig som inte är säker på vad jag vill göra. Vi har fått testa på olika saker både teoretiskt och praktiskt. Vi har fått lära oss arbeta i Adobe-program, testa HTML och prova på arbetslivet, och använda de färdigheter vi lärt oss, både inom projektkurser och praktik. När vi går ut från programmet kommer vi gå olika vägar. Det tycker jag är bra. Till de som undrar över vad digitala kulturer är ger Klara följande beskrivning.
– Det är ett humanistiskt program som fokuserar på hur vi kommunicerar i dagens samhälle med nya digitala redskap. Det ger kommunikativa och analytiska färdigheter som behövs inom den värld vi lever i idag. Det är ett modernt humanistiskt program inom digital kommunikation. Under sin kandidatutbildning har Klara hunnit med en utbytestermin vid Universiteit van Amsterdam i Nederländerna och en längre praktik (VFU) som hon gjorde på Film i Skåne.
– Jag är glad att jag åkte på utbyte. Jag fick träffa härliga människor och uppleva en storstad. Jag läste några filmkurser och programmeringskurser och lärde mig också att studieteknik ser annorlunda ut där. Jag fick anpassa mig till deras sätt att studera. Inom praktiken på Film i Skåne fick Klara vara med i två av deras verksamheter, Ystad Studios Visitor Center och Pixel – Skånes Filmfestival.
– Ystad Studios Visitor Center är ett besökscentrum i Ystad där man får uppleva riktiga studior där de bland annat filmat Wallander-filmerna. Där jobbade jag med kommunikativa uppgifter och sociala medier. Jag gjorde en broschyr och tog också fram en utmaning för besökare som fick gå runt och lösa en mordgåta. – När jag sedan jobbade med Pixel – Skånes Filmfestival fick jag jobba med marknadsföringen av festivalen och sedan också genomförandet. Jag skrev pressmeddelanden, jobbade i Photoshop och InDesign och skrev inlägg i sociala medier. Under festivalen var jag runt och fotograferade och filmade och la upp i sociala medier. Praktiken gav Klara en insikt i att hon under utbildningen fått många användbara färdigheter och kunskap.
– Roligast med praktiken var att jag fick ta ansvar och använda det jag lärt mig i utbildningen. Innan praktiken undrade jag vad jag egentligen hade lärt mig, men när jag gjorde praktik kände jag att, jo, jag kan faktiskt mycket. Det kändes bra att kunna se det. Det var väldigt kul att göra praktik. Vad det blir för jobb i framtiden är Klara idag inte säker på.
– Jag har ingen direkt tanke vad jag vill jobba med i framtiden. Men det får gärna vara med något kreativt och utmanande och där jag får vara självständig.

Publicerat 2019-04-04.

Porträttbild
Fotograf: Åsa Lundgren.
Namn: Klara Ekstrand
Utbildning: Kandidatprogram i digitala kulturer, 180 hp
Utbytesstudier: en termin vid Universiteit van Amsterdam, Nederländerna
Praktik: Film i Skåne, www.filmiskane.se

Klaras bästa tips för en bra studietid i Lund

– Engagera dig i studentlivet. Det är ett så bra sätt att träffa folk från olika bakgrunder och utbildningar. Det finns något för alla oberoende av vilka intressen man har. Det finns så många olika föreningar.

– Säg inte nej till något. Testa allt! Även sånt som du kanske inte tror att du är intresserad av. Kanske kan du få ett nytt intresse och hitta något du är bra på. Var öppen för nya saker och nya människor!

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-03-25