Så här skapar du din LinkedIn-profil

LinkedIn är till för att nätverka professionellt. Många arbetsgivare lägger upp jobb och letar efter potentiella kandidater via LinkedIn. Dessutom kikar ofta arbetsgivaren på sökandes konton. Detta gäller inte bara företag, utan även kommuner, staten, världsorganisationer och frivilligorganisationer. Därför gäller det att du har en bra och slipad LinkedIn-profil!

Att tänka på när du skapar din LinkedIn-profil

• Ha en lagom formell bild, den ska vara både personlig och seriös.
  • Strukturera dina meriter på samma sätt som om du skriver ett CV.
  • Ta bara med det relevanta, precis som på ett CV.
  • Utnyttja sammanfattningen till max! Här kan du verkligen visa dina kompetenser och vilka mål du har. Googla på hur man skriver en ”personlig profil”.
  • Använd gärna nyckelord flera gånger i texten. Exempelvis ord som ”projektledare” och ”koordinator”.
  • Skriv gärna på engelska, det visar att du tänker större och är mer flexibel.

Tips!

Googla på hur man skriver en bra LinkedIn-profil och låt dig inspireras av andra. Förutom att synas kan du via LinkedIn även gå med i olika grupper och nätverk som också sprider karriärstips, jobbannonser och tips om events.

LinkedIn-grupp för alumner (och studenter)

Gå med i Institutionen för kulturvetenskapers alumngrupp på LinkedIn: Alumni – Department of Arts and Cultural Sciences

LinkedIn är en bra plattform för professionellt nätverkande och vi humanister kan bli mer aktiva i detta forum!

Gruppen är till för alla alumner inom kulturvetenskap och tanken är att vi ska kunna använda den till:

• Tips och idéer om jobbmöjligheter
  • Länka till föreläsningar, seminarier, events och liknande som kan vara relevant och intressant för kulturvetare
  • Projektidéer för samverkan
  • Nätverk och kontakter
  • Rekrytering

Vi önskar att såväl yrkesverksamma, arbetssökande, frilansande samt nyfikna kulturvetare går med i gruppen och aktivt bidrar till den, så att vi humanister blir mer synliga samt ökar våra möjligheter i, och inverkan på, samhället.

Du väljer själv om du vill posta på svenska eller engelska.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02