Ophelia Thiger – kommersiell redaktör på NTM Media

Ophelia Thiger jobbar som kommersiell redaktör inom NTM Media i en grupp som heter Content Studio. Det innebär att hon bland annat skriver reportage om företag som sedan publiceras i lokaltidningar i hela Sverige, både i print och digitalt. Hon tog examen från kandidatprogrammet i modevetenskap 2021.

– Jag jobbar med det mesta inom marknadsföring – till exempel textproduktion, digitala skyltar, SoMe, radioreklam och filmproduktion. Jag gör också en hel del fotograferingar, det är mitt intresse för foto som lett mig till branschen.

Ophelia fick jobbet genom en spontanansökan som hon skickade.
– De skulle precis göra om hela bolaget och skapa en ny avdelning som heter Content Studio och tyckte att jag skulle passa väldigt bra där.

– Jag ville jobba i ett större bolag och NTM är ett av de större i Sverige med flertalet kontor utspridda i landet. Min roll gör att jag får se branschen från många vinklar. Mina kunder är allt från bilhandlare, bussbolag, klädaffärer och mataffärer till turistdestinationer.

En vanlig arbetsdag för Ophelia innebär till exempel att följa med mediarådgivarna (säljarna) på kundmöten.

– Mitt jobb är väldigt brett. Jag tar fram material, idéer och träffar kunder. Inför ett kundmöte får jag ofta i uppdrag att spåna fram några idéer. Vi lyssnar in vad kunderna är intresserade av och skapar sedan innehållet de efterfrågar.

Foto och filmproduktion är ett stort intresse för Ophelia. Under utbildningen gjorde hon ett års utbytesstudier vid University of California, Irvine (UCI) i USA och läste filmproduktion. Hon har också jobbat som inspelningsassistent under våren 2021 för julkalendern En hederlig jul med Knyckertz. Jobbet fick hon via Filmpool Nord.

– Det är ett bolag där man kan registrera sig om man är intresserad av att jobba med film. När de skulle spela in julkalendern kontaktade de mig för att de hittade min profil där.

Ophelia har också jobbat som Content Creator för entreprenören och influencern Anna Stålnacke som driver en gymkedja, klädmärke och en egen app bland annat.

– Jag har hjälpt henne med fotografering och redigering av film – både till vloggar, träningsvideos och kortare klipp till marknadsföring på Instagram och Facebook.

Praktiken (verksamhetsförlagd utbildning) inom kandidatprogrammet gjorde Ophelia på en webbyrå.

– Jag fick skriva texter till hemsidor och samla material till SoMe. Den stora basen för webbyrån är att göra hemsidor, men de erbjuder också kommunikationsplaner, grafiska profiler och social media management.

– Det var jätteroligt att göra praktik. De var lite förvirrade först när jag sökte praktik hos dem – vad kan en student inom modevetenskap göra här? Men de förstod ganska snabbt att det är en bred utbildning och att man kan forma den efter egna intressen. Jag har nischat min utbildning mot marknadsföring - foto, bildredigering, grafiskt arbete, skrivande och rörligt innehåll.

Att det blev just modevetenskap för Ophelia var delvis för att hon hade hört gott om utbildningen via en vän.

– När jag skulle börja plugga visste jag inte riktigt vad jag ville göra, men var inne på marknadsföring på ett eller annat sätt. Jag kände att utbildningen i modevetenskap hade alla de delar jag var intresserad av, men med en nisch mot modebranschen. I stället för bara allmän kunskap så får man fördjupa sig inom ett specifikt område, säger Ophelia och fortsätter:

– Dessutom lät det som en väldigt underhållande utbildning enligt mig och det är viktigt att man tycker det man pluggar är roligt. Jag kände aldrig att det var tungt med studierna, det är nog främst för att jag hade ett genuint intresse för kurserna.

Från utbildningen har Ophelia tagit med sig kunskaper om kritiskt tänkandet och analys – kompetenser som hon har stor nytta av i sitt arbete idag.

– Jag reflekterar mycket över materialet vi tar fram för marknadsföring och hur det kommer att tolkas ur olika vinklar. Jag har också tagit med mig skrivandet från studietiden – att jag är van vid det har hjälpt mig mycket.

En favoritkurs inom utbildningen var introduktionskursen som är en historiekurs.
– Då fick vi lära oss grunden till varför vi konsumerar och klär oss som vi gör och hur det förändras och varför det förändras. Modets koppling till historia från hundratals år tillbaka fram till nutid.

På frågan om varför man ska söka kandidatprogrammet i modevetenskap lyfter Ophelia fram både djupet och bredden i utbildningen.

– Du kan forma utbildningen väldigt mycket genom utbytesstudier eller valbara kurser. I utbildningen lär man sig om identitetsskapande och relationer till föremål, sådant är väldigt bra att ha med sig om man är intresserad av att jobba med marknadsföring bland annat. Du kommer lära dig mer om hur människan tänker, sättet vi väljer att framhäva oss och varför vi agerar som vi gör i våra konsumtionsmönster. Det här är en mångsidig utbildning så lärdomarna man får med sig funkar i många branscher. Allt handlar om var man vill applicera sina kunskaper. Men en viktig bas är att man har ett intresse för historia och människors relationsskapande till föremål.

Porträttbild Ophelia Thiger. Foto.

Namn: Ophelia Thiger
Bor: Luleå
Nuvarande jobb: Kommersiell redaktör på NTM Media
Utbildning: Kandidatprogram i modevetenskap, 180 hp