Henric Wollmér-Persson, kandidatprogram i modevetenskap

Jag heter Henric, jag är 20 år gammal och går mitt första år på modevetenskapsprogrammet. Innan dess läste jag fristående kurser i fotografi, georgiska, danska och isländska på olika universitet, och innan dess International Baccalaureate-programmet på gymnasiet.

Egentligen hade jag som mål att läsa ett fotografiprogram, men jag hittade programmet om modevetenskap av rena slumpen och bestämde mig för att söka eftersom jag alltid varit väldig intresserad av kläder och mode. Programmet är spännande eftersom det handlar om så mycket mer än kläder och stil: utöver modehistoria och textillära lär vi oss om bland annat kommunikation, hållbarhet och genusteori, då det är ett tvärvetenskapligt ämne. På så sätt får vi en helhetsbild av hur modebranschen ser ut och hur den fungerar. Jag tror det är viktigt att ha kunskap om mode eftersom det är en stor del av samhället, och har varit det i många århundraden. Efter att ha gått ut programmet hade jag velat skriva eller fota för en modetidning eller liknande. Därför har jag som mål att praktisera på en modetidning som till exempel ELLE. Under den första terminen blev jag även väldigt intresserad av historiskt mode och hade kunnat tänka mig att syssla med det i någon form också. Eftersom vi lär oss så mycket finns det många möjligheter efter programmet. För den valbara terminen funderar jag på att söka någonstans utanför Sverige eftersom jag länge velat läsa utomlands, då det hade varit en spännande erfarenhet att ha. Programmet passar alla de som är intresserade av mode och vill lära sig mer om hur trender dyker upp och vad de är influerade av. Efter knappt två terminer har jag en mycket större förståelse för hur samhällsförändringar har påverkat våra kläder genom historien och idag. Jag tror dessutom att de som är intresserade av kommunikation och reklam hade fått ut mycket av programmet.

Publicerat 2019-04-03.

Porträttbild
Fotograf: Magda Andersson.

Namn: Henric Wollmér-Persson
Utbildning: Kandidatprogram i modevetenskap, 180 hp
Studentengagemang: Internationellt fadderskap

Tips!

Mina tre bästa tips till dig som ska studera på Campus Helsingborg:

• Om du pendlar, använd tiden till att läsa kurslitteratur.
  • Bilda en studiegrupp med personer som bor nära dig.
  • Ta med egen mat för att spara pengar.

Läs om utbildningen i modevetenskap här

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-03-24