Alma Aspeborg – University of York, Storbritannien

– Jag hade en väninna som också studerade vid Lunds universitet som åkte iväg på utbytesstudier en termin innan mig. Att hon kom iväg inspirerade mig och hon var en klippa när jag skulle ansöka. Hon tipsade mig om informationsträffar och bra hemsidor att kolla.

Att det blev just York och Storbritannien hade mycket med språket att göra berättar Alma.

– Jag känner mig språkmässigt säkrast på engelskan och ville plugga på engelska. Jag tyckte det var svårt att hitta engelskspråkiga kurser utanför Storbritannien och universitetet i York hade ett bra rykte. York är dessutom en väldigt fin stad med mycket historia. Det kändes som ett perfekt val.

Alma har etnologi som huvudområde för sin kandidatexamen och det har hon kombinerat med idé- och lärdomshistoria samt konsthistoria och visuella studier. Ämnen som alla ges vid Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet.
– I York valde jag kurser inom ämnet historia som skulle komplettera de ämnen jag redan läst inom min kandidatexamen.

Alma skulle gärna fortsätta sin akademiska karriär genom att forska inom etnologi och läser just nu en masterutbildning i humaniora med inriktning mot etnologi i Uppsala. Men är också intresserad av museivärlden och av kulturhistoriska och historiska museer.

– Etnologi är ett väldigt brett ämne. Man studerar människan som kulturvarelse. Det kan handla om allt som människan gör. Man kan jobba både utifrån samtiden och historiskt, säger Alma om sitt intresse för ämnet.

Att hon har studerat utomlands hoppas Alma ska visa potentiella arbetsgivare i framtiden att hon har bra språkkunskaper och kan passa in på olika platser och möta människor från olika kulturer. Den meriten kompletterar den akademiska utbildningen.

– Utbytesstudierna har utvecklat mig personligen och stärkt mig i att jag klarade av utmaningen även om det var ett stort steg. Jag har blivit modigare, tar fler chanser och vågar testa fler nya grejer.

Under sin tid i York utmanade hon sig att testa till exempel Mixed Martial Arts (MMA), en kombination av många traditionella kampsporter.

– En vän från Hongkong höll på med MMA och jag hängde med en gång. Det visade sig vara jätteroligt och det var trevliga människor som höll på med det.

Alma bodde på ett college på campus med både internationella och nationella studenter.

– Det var mycket saker arrangerade för utbytesstudenter och det hade varit lätt att bara umgås med dem, så därför var det bra att vi också hade engelska studenter på korridoren. Jag fick många engelska vänner.

Alma tycker att den bästa upplevelsen var alla vänner hon fick under sin tid som utbytesstudent.

– Jag har träffat så många spännande människor från hela världen och har kommit dem mycket närmre än vad jag någonsin hade kunnat tro innan jag åkte iväg. Jag har fått vänner för livet.
Text: Åsa Lundgren

Namn: Alma Aspeborg
Studerat: Etnologi, idé- och lärdomshistoria, konsthistoria och visuella studier.
Utbytesstudier: University of York, Storbritannien, VT 2016
Universitetets hemsida: University of York

Tips!

– Jag rekommenderar alla att åka på utbytesstudier. Det är ett av de bästa valen du kan göra. Det är en unik upplevelse och öppnar dina ögon för andra delar av världen och andra kulturer. Det är inte jättelång tid du är iväg, så tänk inte bara på studierna, res och se resten av landet. Passa på att se och göra så mycket som möjligt och våga testa saker som du kanske inte vågat annars.

Om utbildningen i Storbritannien

– Jag hade förväntat mig att det skulle vara striktare att studera vid ett engelskt universitet och att lärarna skulle tilltalas med efternamn, men jag upplevde att det var ganska likt det svenska systemet. Skillnaden låg till stor del i hur man skriver akademiskt. Man märker hur mycket man lär sig att skriva i en viss stil och genre och när de vill ha det lite annorlunda märker man hur svårt det är att komma ur invanda spår.

Om York

– York är en stad som till stor del liknar både Lund och Uppsala. Det är en liten stad som blir aktiv och rolig för att den har ett universitet. Staden definieras av sin medeltida karaktär mycket på grund av sin katedral, York Minster.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02