Ann-Sofie Klareld, lärare i digitala kulturer

#utbildningpågår

Vilka kurser och moment arbetar du med just nu?

Delkursen Kulturanalys och digitala kulturer på termin två på kandidatprogrammet i digitala kulturer startade idag. Vi börjar med ett antal digitala föreläsningar och sen blir det workshops/seminarier online.

Nu har vi övergått till digital undervisning, hur har det gått för dig?

Jag tycker att det har gått bra! (Hoppas att studenterna håller med mig ;) Tekniken fungerade som den skulle. Jag är tacksam för att jag har undervisat på distans tidigare, känner mig bekväm med Zoom och så.

Vad upplever du som svårast i den nya situationen? Hur har du lyckats lösa det?

Jag var lite orolig för hur det skulle fungera med tekniken men Zoom har fungerat jättebra. Jag har provat mig fram med några nya funktioner som jag inte hade använt tidigare, ”breakout groups” i Zoom för diskussion i mindre grupper och menti.com för att studenterna skulle kunna ställa frågor anonymt.

Har du några bra tips till studenter om hur man kan strukturera sin studier hemifrån på ett bra sätt?

Följ läsanvisningarna, behåll kontakten med dina kursare även om ni inte kan ses fysiskt. Dela upp din dag i förmiddags- och eftermiddagspass och kom ihåg att lägga in pauser!

Har du några tips till andra lärare om vad man kan tänka på i denna situation?

Vara öppen inför studenterna med att vissa saker kanske är första gången som man gör. Våga testa. Och tänk på att det kan vara en tröskel för studenterna att ta sig över det här med att synas och höras online. Alla är inte bekväma med att sätta igång sin kamera och sin mikrofon. Uppmuntra dem att göra det men var tydlig med att det inte är något tvång, och att det går bra att ställa frågor i chatten också.

Till sist – vad önskar du mer än allt just nu?

Att alla ska få vara friska!
Lärare med headset.
Så här såg jag ut när jag föreläste idag!
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02