Sara Kärrholm, lärare i förlags- och bokmarknadskunskap

#utbildningpågår

Vilka kurser och moment arbetar du med just nu?

Jag sitter med handledning av våra kandidatstudenter på Förlagsutbildningen (och några på kandidatprogrammet för Digitala kulturer). Handledningen sker genom att jag bjuder in till Zoom-möten alternativt Conferences-möten via Canvas (beroende på vilket som strular minst för tillfället). Jag sitter också och försöker lägga om en hel kurs till digital undervisning i Canvas, vilket är en utmaning.

Nu har vi övergått till digital undervisning, hur har det gått för dig?

Det går bra. De flesta saker går att göra lika bra som annars, men det har också inneburit en hel del merarbete.

Vad upplever du som svårast i den nya situationen? Hur har du lyckats lösa det?

Att det är tidskrävande med själva omställningen och att tänka om vissa pedagogiska moment i undervisningen samt att man måste ha tillgång till precis allt man behöver hemifrån om man måste jobba hemma. Utöver det är det svåraste att inte träffa människor dagligen som man är van vid. Det är ju också svårare att veta vad som går hem och som inte funkar pedagogiskt när man inte kan se reaktionerna i studenternas ansiktsuttryck. Möten och handledning i digitala verktyg har ändå fungerat rätt så bra som ersättning.

Har du några bra tips till studenter om hur man kan strukturera sin studier hemifrån på ett bra sätt?

Se till att ha rutiner. Ställ in dig på att du ”går till universitetet” när du sätter dig vid datorn eller på en viss plats därhemma. Glöm inte att också ta pauser och hämta frisk luft utomhus. Försök också hitta sätt att hålla kontakten med dina kurskamrater, kanske inrätta digitala fikamöten?

Har du några tips till andra lärare om vad man kan tänka på i denna situation?

Ha inte för höga krav på dig själv och på studenterna. Detta är undantagstillståndet och då får man inta en mer tillåtande attityd.

Till sist – vad önskar du mer än allt just nu?

Att tekniken inte ska fallera. Och att alla våra gästlärare på programmet ska orka hålla ut genom stormen och vilja komma tillbaka till oss nästa år också.

Skärmavbild av datorns skrivbord med många program öppna.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02