Ylva Haidenthaller, doktorand i konsthistoria och visuella studier

#utbildningpågår

Vad skriver du om?

Jag är doktorand i konsthistoria och visuella studier och forskar om medaljer och hur de har använts under tidigmodern tid. Till skillnad från idag fick man medaljer inte bara vid sportevenemang eller om man hade gjort något enastående. I princip handlar avhandlingen om hur ett bildbruk övergår från att vara reglerat och exklusivt till att bli tillgängligt för marknaden och allmänheten. Vilka förskjutningar i betydelse och praktiker medför det?

Vad befinner du dig just nu i dina doktorandstudier?

Jag har precis påbörjat sista året på forskarutbildningen.

Hur upplever du att studierna fungerar efter omställningen?

Som doktorand är homeoffice inget ovanligt, så det har i egentligen inte varit en stor omställning. Databaser finns online och kurserna via Zoom funkar utmärkt. Däremot brukar man kanske inte ägna sig åt homeoffice varje dag.

Vad upplever du som svårast i den nya situationen? Har du fått planera om? Har du hittat några bra lösningar?

Jag veckopendlar mellan Lund och Uppsala och råkade vara i Uppsala när rekommendationen kom ut att stanna hemma och senare även om att inte resa inrikes. I vanliga fall brukar jag sitta på arkivet, KB eller UUB – dvs samla på material när jag är ”uppe” för att sedan skriva koncentrerat på mitt kontor i Lund. Det är inte läge för att häcka på arkiv just nu, så istället plöjer jag böcker och artiklar på min ”att-läsa-lista”. Jag har hamstrat böcker. Men ändå, jag kan sakna mitt kontor – böckerna med lappar på rätt ställe, artiklar i rätt hög osv. Det är lättare att snabbt kolla upp en sak, men nu har jag fått planera om mitt skrivande. Istället för att fortsätta en pågående analys skriver jag så långt som det är möjligt utan referenser och antecknar noggrant vad jag vill fylla på senare när jag återigen får tillgång till allt material. I allmänhet har jag blivit noggrannare med att planera min dag – konkreta mål, arbetspass, schemalagda pauser och lunchpromenad.

Har du några bra tips till andra doktorander om hur man kan strukturera sin studier hemifrån på ett bra sätt?

Jag kan rekommendera promenader, i bästa fall utan hörlurar eller något annat som tar uppmärksamheten, mest för att ”vädra hjärnan”. Fler tips: Skriv en priolista med saker som är ”görbara” hemifrån och släpp det som inte funkar just nu. Det kommer finnas tid för sånt. Vi alla har saker vi borde läsa för avhandlingen – det kan man lika gärna göra hemma i soffan. Ställ en klocka ifall du har svårt att sitta still.

Till sist – vad önskar du mest av allt nu?

Öh, vid sidan om att vi alla ska överleva zombieapokalypsen helskinnade, så önskar jag att VPN på min dator äntligen skulle funka felfritt så jag får tillgång till mina texter på servern. Ja, och att mina växter i Lund på ett mirakulöst sätt överlever utan vatten.
Person sitter i en soffa med en bok i knät och fötterna på bordet
Här sitter jag och läser om samlande och nätverk under 1700-talet. En sån där bok som jag borde ha läst för länge sedan.
Datorskärm med anteckningar från Riksarkivets digitala forskarsal.
Riksarkivets digitala forskarsal är för tillfället min och avhandlingens bästa vän. Här ser ni anteckningar om vilka medaljer som kungahuset beställde år 1703. Den här hamnar i kapitel 4.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02