Kompetensprofil digitala kulturer

Utbildning i digitala kulturer vid Lunds universitet

Studenter som läser kandidatprogrammet i digitala kulturer i Lund lär sig om internets och digitala teknologiers roll i vår kultur, vårt samhälle och vårt vardagsliv och hur den digitala utvecklingen förändrar handlingsmönster och föreställningsvärldar. Studenterna övar på att omsätta analytiska kompetenser och teoretiska kunskaper i praktisk verksamhet. Teoretiska kurser vävs samman med verkstadskurser och kurser i digital medieproduktion. Kreativa lösningar, nyfikenhet och nya metoder står i centrum. Kunskap om hur historiska skeenden har lett fram till den digitala teknikens roll idag förenas med framåtblickande perspektiv.

Inom programmet erbjuds många kontaktytor med arbetslivet, inklusive verksamhetsförlagd utbildning och ett flertal projektkurser som görs i samarbete med aktörer utanför universitetet. Studenterna specialiserar sig under termin fem då de kan välja kurser i valfritt ämne vid valfritt lärosäte samt genom ett examensarbete under termin sex.

  • att fungera som förmedlande länk mellan människor med olika kunskaper om digitala frågor
  • att utveckla och analysera digitala strategier
  • att bedöma olika digitala kanalers möjligheter och begränsningar
  • att utreda den strategiska betydelsen av digitala medier i en organisation
  • att ta ställning till kulturella och sociala konsekvenser av samhällets digitalisering
  • att organisera, strukturera och bevara digitala medier
  • att tillämpa aktuella metoder för att organisera, leda och följa upp projekt och förstå gruppdynamik
  • att förstå följderna av hur digitala medier och kommunikation tillgängliggörs
  • att tillämpa analytiska färdigheter och teoretisk kunskap i konkreta lösningar
  • att samarbeta med kollegor och andra aktörer inom och utom yrkesfältet
  • att skriva verkningsfulla texter anpassade till olika arenor
  • att hålla i situationsanpassade presentationer med grafiska och tekniska hjälpmedel

De tränas också i ...

  • att förstå möjliga följder av kultur- och informationspolitiska beslut
  • att producera, redigera och publicera bild, ljud och text i digitala medier
  • att optimera en organisations onlinenärvaro med hänsyn till användarupplevelsen
  • att välja och anpassa publikationsplattformar och digitala verktyg
  • att se vardagliga fenomen utifrån ett kulturanalytiskt perspektiv
  • att anlägga ett kulturellt perspektiv på informations-tekniska fenomen
  • att bevaka aktuella källor inom fältet och sammanställa och förmedla resultat

  • kulturella och samhälleliga perspektiv på digitala teknologier
  • kommunikation och konsumtionspraktiker
  • storytelling och text som verktyg
  • estetiska perspektiv på digitala miljöer
  • digitala kulturers historiska rötter
  • idéutveckling och presentationsteknik
  • kultur- och informationspolitik
  • rumsliga och materiella aspekter av digitala miljöer
  • kulturanalys och omvärldsbevakning
  • vetenskapsteori och forskningsmetoder
  • immateriella rättigheter, upphovsrätt och juridik
  • projektledning, budgetering och gruppdynamik
  • bild-, ljud- och webbredigering
  • onlinepublicering och nätverkskommunikation
  • metoder och modeller för utvärdering
  • konceptutveckling och informationsdesign

Kandidatprogrammet i digitala kulturer är en utbildning inom humaniora. Humanister skaffar sig generella kompetenser i sin utbildning utöver de ämnesspecifika. Humanister ...

  • kan jobba självständigt och disciplinerat och utvecklar en vana att jobba mot en deadline
  • kan påbörja, driva och avsluta arbeten och projekt och är vana vid självständigt problemlösande
  • kan handskas med stora mängder data, bedöma risker och dra slutsatser
  • kan förklara komplicerade akademiska texter och forskning på ett enkelt och sammanfattande vis
  • kan skriva rapporter, såväl vetenskapliga som populärvetenskapliga
  • har ett utvecklat kritiskt tänkande och behärskar diskussion, argumentation, reflektion och analys
  • har förmåga att snabbt inhämta information och effektivt granska den samt är vana vid källvärdering och källkritik

  • webbredaktörer
  • internetstrateger
  • projektledare och samordnare
  • informationsansvariga
  • kommunikatörer
  • researchers
  • informationsspecialister
  • kulturadministratörer
  • webb- eller medieanalytiker
  • konceptutvecklare
  • digitala medier-producenter
  • digitaliseringskoordinatorer
  • webbkonsulter

  • närvaro online
  • digitala strategier
  • trend- och omvärldsanalyser
  • sökmotoroptimering
  • utredningar
  • användarupplevelse
  • planering och koordinering av projekt
  • digitalt bevarande
  • nya perspektiv på den digitala vardagen
  • webbpublicering
  • utvärderingar
  • konceptutveckling

... då ska du anställa en student som läst Digitala kulturer!

Omslagsbild till folder.

Kompetensprofilen finns också som tryckt folder

Välkommen att hämta ditt exemplar hos studievägledarna på Institutionen för kulturvetenskaper.

Examen

En filosofie kandidatexamen består av universitetsstudier i tre år på grundnivå, varav tre terminer (1,5 år) i ett huvudämne (huvudområde). Beroende av vad man kombinerar sitt huvudämne med skaffar man sig kompetenser för olika yrken/yrkesområden.

En filosofie masterexamen består av två års studier på avancerad nivå.

Läs mer om vägar till examen på webben:
www.kultur.lu.se/examen

 

Är du intresserad av att läsa kandidatprogram i digitala kulturer?

Klicka här för att läsa mer om programmet.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2023-09-19