1 300 bibliotekarier saknas till skolbibliotek – hur ska vi möta den ökade efterfrågan?

Publicerad den 23 november 2023
Illustration med texten Kulturvetenskaper i media.

Olof Sundin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap intervjuas om behovet av fler bibliotekarier utifrån regeringens besked att varje skola ska ha ett bemannat skolbibliotek från och med 2025. I nuläget saknas minst 1 300 bibliotekarier för att alla skolor ska kunna ha bemannade bibliotek till 2025, enligt en uträkning som fackförbundet DIK:s oberoende medlemstidning Magasin K har gjort. Branschen kräver att antalet platser på de ordinarie utbildningarna utökas men det är också viktigt för lärosätena att det ska finnas kapacitet att bedriva den kvalificerade utbildningen, säger Olof Sundin.

Läs artikeln på Aftonbladets webb: 1 300 bibliotekarier saknas till skolbibliotek.