"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2025-04-28
Emma Severinsson medverkar i dokumentärserien "Sno inte min kjol" på SVT
2025-04-25
Grattis William Jones – nydisputerad i etnologi
2025-04-23
Emma Severinsson har skrivit en kulturartikel om "maga-make up"-trenden
2025-04-22
Olof Sundin intervjuas i Biblioteksbladet om behovet av skolbibliotekarier
2025-04-22
Moa Petersén medverkar i podden Skräckfilmscirkeln