Daniel Ericsson har tilldelats arbetsstipendium från Natur & Kultur

Publicerad den 27 september 2023
Porträttbild Daniel Ericsson. Foto.

Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium är på 100 000 kronor och tilldelas årligen personer som vill förmedla vetenskapliga rön till en bred publik. Projekten ska bidra till fördjupad kunskap inom områdena människa, samhälle, bildning och hälsa.

Daniel Ericsson, ek. dr från Handelshögskolan i Stockholm, professor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet samt gästprofessor i kulturentreprenörskap, Lunds universitet.

Daniel Ericsson skriver en bok om organisationsteoretiska bluffar, till synes självklara teorier som Lewins iskubsmodell och Maslows behovspyramid, som vid en närmare betraktelse visar sig vara omöjliga att finna i de källor som anförs. Vad döljer sig egentligen bakom dessa bluffar? Och vilka konsekvenser för de med sig?

Läs mer om arbetsstipendiet på Natur & Kulturs webbsida.