Emma Severinsson skriver och intervjuas om mode

Publicerad den 4 september 2023
Illustration med texten Kulturvetenskaper i media.

Emma Severinsson har senaste veckan synts i media med en ”Under strecket” i Svenska Dagbladet om den nya smalhetstrenden. Tillsammans med Björn Lundberg, forskare i historia vid Historiska institutionen, medverkar hon i det senaste avsnittet av Forskning och framstegs podd om mode som strategi för att styra ungdomar och hon intervjuas också i SVT om skandaler i modebranschen.

Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, har skrivit en ”Under strecket” i Svenska Dagbladet om den nya smalhetstrenden, heroin chic och kroppsideal i ett historiskt perspektiv: ”Sunkig revansch på sundhetshysterin” (2023-09-01)
www.svd.se/a/4oJ1nq/sunkig-revansch-pa-sundhetshysterin

Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, och Björn Lundberg, forskare i historia vid Historiska institutionen, medverkar i det senaste avsnittet av Forskning och framstegs podd, där de tillsammans med chefredaktör Jonas Mattsson diskuterar mode som strategi för att styra ungdomar. Du får även höra en inläst version av deras artikel ”Alltid redo! Scouternas stilskola skulle göra ungdomen pålitlig och välanpassad” (2023-08-30): shows.acast.com/607596edc548d639538b4881/episodes/64ec6319598cc0001144f288

Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, har gjort en intervju i SVT om skandaler i modebranschen (2023-09-01):
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/modehuset-acne-slutar-salja-ravring-forknippas-med-kurdiska-raven--w6g8za