Ýrr Jónasdóttir – Konstmuseichef, Ystads konstmuseum

Exempel på arbetsuppgifter i mitt nuvarande arbete

I mitt arbete som konstmuseichef på Ystads konstmuseum är jag konstnärlig ledare för konstmuseet, vilket innebär att jag är ytterst ansvarig för urval av utställningar och program. Utöver det så är jag curator för vissa utställningar och jag har ansvar för personal och budget. I mitt arbete ingår också att sitta med i Ystad kommuns kulturledningsgrupp och delta i utvecklingen av det kulturstrategiska arbetet i Ystads kommun.

Exempel på något jag lärde mig under/i min utbildning som jag använder i mitt arbete idag

Att ha grundkunskaper i konsthistoria och att ha kännedom om konstteorier och bildanalys anser jag vara ett måste i mitt arbete. Det lärde jag mig under min utbildning. Jag lärde mig också att uttrycka mig i tal och skrift om konst.

Det bästa med mitt arbete är

Det är en förmån att få arbeta med konst, att få arbeta med kreativitet och kreativa människor. Konsten öppnar upp nya tankesätt, tänjer givna ramar och jag tycker att det är givande och kul att bidra med att möjliggöra konstupplevelser. Mitt arbete är väldigt varierande och bjuder ständigt på nya utmaningar vilket gör att jag upplever att jag utvecklas varje dag.

Publicerat 2020-01-31.

Porträttbild.

Namn: Ýrr Jónasdóttir
Yrke: Konstmuseichef, Ystads konstmuseum
Utbildning: Kandidatexamen från Lunds universitet med konstvetenskap som huvudämne kombinerat med medeltidsarkeologi och konstpedagogik. Utöver det har jag en hel del ledarskapsutbildningar som jag fått genom mitt arbete.
Examensår: 2014. Jag fick ett vikariat innan jag var klar med min kandidatuppsats och tänkte ta en liten paus från studierna men sen rullade karriären på. Efter 15 år i yrkeslivet bestämde jag mig för att göra klart min examen.

Läs om utbildningen i Konsthistoria och visuella studier

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-04-01