Utbildningsutbud

Förlags- och bokmarknadskunskap

Ämnet förlags- och bokmarknadskunskap vänder sig till dig som är intresserad av att arbeta inom förlags- och bokbranschen. Som student i ämnet kommer du att få en inblick i såväl branschens utveckling genom historien som i hur det praktiska arbetet ser ut idag.

Ämnet kombinerar teori och praktik för att träna dig i redaktionellt arbete. Du får dels lära dig det grundläggande inom bokproduktion och digital utgivning, dels öva på grafisk formgivning av böcker. Du kommer även att få praktiska färdigheter i att bearbeta olika typer av text: allt från skönlitteratur till facktexter. I ämnet ingår även inslag av juridik, ekonomi, marknadsföring och marknadsanalys, kunskaper som är viktiga inom branschen.

Efter dina studier kan du bland annat arbeta i förlags- och bokbranschen som till exempel förläggare, redaktör, litterär agent eller grafisk formgivare.

Denna sida visar det aktuella utbildningsutbudet. För en lista över terminens samtliga kurser se kurser terminsvis. För kurser som inte ges längre se tidigare kurser.

Illustration av utbildningsvägar där olika kursblock sätts samman till en kandidatesxamen.

Vägar till examen

Bygg din egen examen av fristående kurser! Läs mer om hur du gör här!

Inom dessa yrken finns våra studenter!

Alumnporträtt – FBM

Klara Bjelkenäs, förlagsredaktör på Lilla piratförlaget

Suddiga bokryggar.

Kompetensprofil – förlags- och bokmarknadskunskap

Om studenternas kompetenser.