Allis Stenvall – content och brand curator

När tog du examen?

Juni, 2020.

Vad gör du idag?

Just nu jobbar jag med content på TikTok samt som brand curator för några privata kunder. TikTok låter mig använda kunskap inom trendanalysering från modevetenskapen och uppmuntrar mig att förstå det moderna digitala landskapet och de trender som sprids här. Då jag verkligen brinner för varumärke och kommunikation frilansar jag som brand curator för att utveckla min expertis inom dessa områden samt för att bygga ett nyttigt nätverk.

Hur såg vägen ut från examen till där du är idag?

Jag bor i London sedan hösten 2019 efter att ha gjort mitt utbyte här samt praktik på COACH. Har träffat många kreativa människor som introducerat och uppmuntrat mitt intresse för varumärkesuppbyggnad inom konst och mode, och även om det har varit lite omtumlande och snålare förutsättningar på grund av COVID ser jag fram emot vad London erbjuder inom luxury fashion branding och marketing.

Vad har du för råd till dem som funderar på att läsa kandidat­programmet i modevetenskap?

Bli bekant med programmet via de kanaler som finns: Lunds universitets webb, Instagram: @modevetenskap_lu. Modevetenskapen är ett brett fält och om du inte vet exakt hur du vill arbeta med mode så är programmet väldigt tacksamt då det ger dig som student ett rikt perspektiv och presenterar hela modebranschen. När du är mer fokuserad på ditt intresse, finns möjligheterna att göra självständiga val så att du kan utveckla dina kunskaper inom ditt område. Jag insåg ganska tidigt att jag ville utvecklas inom marknadsföring och varumärke samt bredda mitt engelska branschspråk, och vinklade mina arbeten utifrån mina egna intresseområden vilket jag är glad för idag. Ta vara på tiden, på lärare, gästföreläsare och dina kursare – modebranschen kan vara en konkurrenskraftig bransch men hittar du rätt människor, håller dig ödmjuk och nyfiken så är det en otroligt rolig och spännande bransch!

Publicerat 2021-04-01.

Allis Stenvall. Foto.

Namn: Allis Stenvall

Nuvarande sysselsättning: jobbar med content på TikTok samt som brand curator.

Utbildning: Kandidatprogram i modevetenskap.

Läs om utbildningen i modevetenskap här

Tidigare studentporträtt med Allis

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2021-04-01