Alumnfrukost med Johan Wester – "En del kallar mig för komiker, men jag är mer en entreprenör!"

Publicerad den 28 maj 2019

Att Johan Wester är en entreprenör visade sig redan i skolan där han engagerade sig i skoltidningen, elevrådet och filmklubbar. I gymnasiet valde han att läsa matte, fysik och kemi – ämnen som han var bra på – men efter ett tag insåg han att det inte var där han hörde hemma. Att lära sig att lösa ett tal enbart för att sedan kunna lösa ett ännu mer komplicerat tal fick honom att förstå att det istället var humaniora han borde fokusera på och att vara närmre människor.

I sin utbildning på universitetet har han samlat kurser i idé- och lärdomshistoria, konstvetenskap, litteraturvetenskap, filosofi och lingvistik. Drivkraften har hela tiden varit bildning och att lära sig mer.
– Jag läste en massa grundkurser. Det var en otroligt bra investering, säger Johan Wester. – Att få vältra sig i vår historia utifrån olika perspektiv gjorde något med mitt sätt att tänka och se världen. Det blev sammanlagt åtta år inom Lunds universitet och kunskapen och förmågan att orientera sig i den är det som han lyfter fram som det viktigaste med sin utbildning. Att inte alla delar hans uppfattning om att humaniora och bildning är den rätta vägen insåg han bland annat när han som moderator deltog i en konferens för studie- och yrkesvägledare på LUX för några år sedan.
– Mina bildningsideal råder inte riktigt i samhället. Det stör mig. Jag vill ha de som är breda med mycket kunskaper och som inte gått den spikraka vägen. Humaniora är grunden i samhället. Johan är själv ett exempel på den breda kunskap han efterlyser när han pratar om humanisters kompetenser och varför det är så viktigt med humaniora i samhället. Att han är beläst inom många områden framgår, även om han själv hävdar att han bara hinner läsa första kapitlet i böcker för att det ger tillräckligt med input för att få igång hans kreativa sida. På en timmes tid hinner han prata om allt från humanistiska ideal, artikulerbar och tyst kunskap, innovationer, teatersport och japansk krigföring, homo sapiens och GUD – globalisering, urbanisering och digitalisering samt järnvägsstationen som den ultimata mötesplatsen. Genom de många olika ämnen som Johan berör under morgonen löper dock en röd tråd med ett tydligt budskap:
– Humanister ska vara längst fram och vara kreativa. Jag gör en massa saker som ingen frågar efter. Jag måste uppfinna min egen kund. Vänta inte på att bli "beställd", att någon ska ge dig det där yrket. Var kreativ, skapa behov och ta plats!

Vill du komma på vår nästa alumnfrukost?

Anmäl dig till vår e-postlista för utskick om alumnaktiviteter för att bli inbjuden till nästa alumnfrukost: <link https: www.kultur.lu.se utbildning karriar-och-alumn anmalan-till-e-postlista-for-alumnutskick external-link-new-window external link in new>anmälan till e-postlista för alumnutskick Information om våra tidigare alumnfrukostar hittar du här: <link https: www.kultur.lu.se utbildning karriar-och-alumn alumnfrukost external-link-new-window external link in new>Alumnfrukost