Framtid temat för årets Humanist- och teologdagar

Publicerad den 19 april 2017

Vad betyder Harry Martinssons framtidsversion Aniara 2017? Hur kan man bena ut forntida mordfall med framtida teknik? Hur ser framtidens yrkesliv ut i en digitaliserad värld? Detta är några av de frågor som ställs – och besvaras – under årets HT-dagsföreläsningar vid Lunds universitet.

Under HT-dagarna tar ett 40-tal forskare vid Humanistiska och teologiska fakulteterna sig an framtidsfrågor utifrån sina olika ämnen och forskningsområden.

– Kanske har det aldrig varit viktigare än nu att utforska framtiden. Genom att undersöka föreställningarna om framtiden kan vi lära oss något om människan av idag som kan bli av avgörande betydelse för just framtiden, säger Johannes Persson, forskningsdekan på Humanistiska och teologiska fakulteterna.

HT-dagarna äger rum den 21-22 april på LUX i Lund. Evenemanget avslutas med föreläsningen Bokens framtid som hålls av årets Rausingföreläsare Karina Klok och Tove Marling Kallrén, bokförläggare på Makadam förlag. I samband med föreläsningen tar Karina och Tove också emot det prestigefyllda Rausingpriset som är på 50 000 kr.

Samtliga föreläsningar sker på LUX i Lund. HT-dagarna är kostnadsfria och öppna för alla!

Mer information och hela programmet: http://www.ht.lu.se/HTdagar

Vad: Humanist- och teologdagarna

När: 21-22 april 2017