Jubileumskonferens: Aby Warburg 150

Publicerad den 17 juni 2016

Det är 150 år sedan som den tyske konst- och kulturhistorikern Aby Warburg föddes och det firades med en konferens vid världens främsta konsthistoriska institution The Warburg Institute i London den 13-15 juni.

Vid jubileumskonferensen deltog många välkända namn från en mängd humanistiska ämnen och Joacim Sprung, lektor i konsthistoria och visuella studier vid Institutionen för kulturvetenskaper, deltog som en av de 8 kritiska moderatorer och respondenter som diskuterade med de äldre Warburgforskarna. Tack vare det stora internationella intresset för konferensen live-sändes konferensdagarna direkt till universiteten i Hamburg, Berlin, London och New York. De lades även ut direkt på Youtube. Inspelningar finns att se på deras <link http: warburg.sas.ac.uk events aby-warburg-150-work-legacy-promise>hemsida. Lyssna till bland annat bokhistoriken Robert Darnton, historikern Carlo Ginzburg, Idéhistorikern Quentin Skinner, litteraturvetaren Sigrid Weigel, konsthistorikernana Horst Bredekamp, W.J.T. Mitchell och Georges Didi-Huberman.