”Käll- och sökkritik i skolan” – nytt forskningsprojekt
Publicerad den 6 februari 2017
Olof Sundin och Hanna Carlsson, båda forskare i biblioteks- och informationsvetenskap, medverkar i projektet som Internetstiftelsen finansierar med 500 000 kr.
Om projektet: En av samtidens stora utmaningar ligger i att hantera det överflöd av ofta motstridig information som flödar i sociala medier och på internet. Barn och unga måste dagligen förhålla sig till påståenden och uppgifter i sociala medier, genom sökmotorer och på internet i stort. Detta i ett sammanhang där filterbubblor och faktaresistens uppmärksammas som allt större samhällsproblem. Syftet med projektet är att skapa en fördjupad förståelse för olika sätt att undervisa i informationssökning och källkritik som idag praktiseras i grundskolan, samt för om och hur dessa olika undervisningssätt kan bidra till att förbereda elever för informationssamhällets utmaningar, så som de kommer till uttryck i gymnasieskolan och i elevers vardag.
2024-04-18
New book: What To Do About Conspiracy Theories? Academic Entanglements in Conflicts Over Truths
2024-04-18
Emma Severinsson: Slipsen är tillbaka – men varför?
2024-04-18
Soft girl – mår vi bättre av hemmamys?
2024-02-29
"How Can I help?" artikel av Jessica Enevold Duncan i tidskriften Högre utbildning
2024-02-26
Book Release – four new books at the Department