”Käll- och sökkritik i skolan” – nytt forskningsprojekt

Publicerad den 6 februari 2017

Olof Sundin och Hanna Carlsson, båda forskare i biblioteks- och informationsvetenskap, medverkar i projektet som Internetstiftelsen finansierar med 500 000 kr.

Om projektet: En av samtidens stora utmaningar ligger i att hantera det överflöd av ofta motstridig information som flödar i sociala medier och på internet. Barn och unga måste dagligen förhålla sig till påståenden och uppgifter i sociala medier, genom sökmotorer och på internet i stort. Detta i ett sammanhang där filterbubblor och faktaresistens uppmärksammas som allt större samhällsproblem. Syftet med projektet är att skapa en fördjupad förståelse för olika sätt att undervisa i informationssökning och källkritik som idag praktiseras i grundskolan, samt för om och hur dessa olika undervisningssätt kan bidra till att förbereda elever för informationssamhällets utmaningar, så som de kommer till uttryck i gymnasieskolan och i elevers vardag.