Katarzyna Herd i media

Publicerad den 2 september 2020
Porträttbild av Katarzyna Herd.
Foto: Jakub Porzycki / Agencja Gazeta.

I sommar har Katarzyna Herd, etnolog, utnämnts till månadens forskare av SLS, Svenska litteratursällskapet i Finland och intervjuats i polsk media.

"Finlandssvensk klubbfotboll är högaktuellt för etnologen Katarzyna Herd. Hon forskar som bäst om hur den finlandssvenska klubbfotbollen kom igång i slutet av 1800-talet, hur supporterkulturen inom klubbarna ser ut och hur klubbarna arbetar i dag."

Till artikeln Finlandssvensk klubbfotboll under lupp.

I den polska artikeln i tidningen Gazeta Wyborcza berättar Katarzyna om att det är bra att bo i Sverige, att det är fint att cykla, att fotbollsklubbar representerar en sorts stabilitet i samhället och att inte alla hatar Zlatan.

Till artikeln Polka na szwedzkim stadionie. "Piłka nożna to jedyna stała rzecz w zmieniającym się świecie" [ROZMOWA].