Utopiernas och dystopiernas historia – Henrik Brissman medverkar i podden Historia Nu och Cliopodden

Publicerad den 1 november 2021
Framtidens historia omslag. Skollektion anno 2000, fransk illustration från sekelskiftet 1900.Bild
Framtiden? Skollektion anno 2000, fransk illustration från sekelskiftet 1900.

Syn på framtiden har förändrats i takt med att samhället förändras. Från upplysningstidens rationella utopier till klimatförändringarnas postapokalyptiska dystopier. Framtidstanken föds på 1600-talet i den vetenskapliga revolutionens kölvatten, som också resulterar i olika utopier eller förställningar om framtida bättre samhällen.

I detta avsnitt av podcasten Historia Nu samtalar programledaren Urban Lindstedt med Henrik Brissman, idéhistoriker vid Lunds universitet som är aktuell med boken Framtidens historia.

Kan framtiden ha en historia? Vilken är mänsklighetens äldsta ”framtid”? När Cliopoddens Bo Eriksson samtalar med Henrik Brissman om hans bok Framtidens historia kretsar det kring både människors förhoppningar och fruktan, orakelsvar och teckentydning, utopiska samhällen och nostalgiskt tillbakablickande.