Varde LUX - en nygammal utställning

Publicerad den 30 september 2015

I måndags hölls det vernissage på mezzaninen. Detta för att presentera utställningen <link https: www.facebook.com varde-lux-en-nygammal-utstallning-809667995812224>Varde LUX, producerad av våra egna museologistudenter på ABM-masterns tredje termin, Rikke Halberg, Martin Lindblad, Ellen Måsbäck, Emma Nelsson, Malin Pehrsson, Caroline Persson och Elin Strand. Tillsammans har de blåst nytt liv i de gamla utställningsmontrarna som lämnades tomma när zoologiska museet flyttade ut. I hälften av montrarna gestaltas på olika sätt institutionerna som LUX inhyser idag. I andra hälften får vi en inblick i byggnadens historiska verksamhet. Färggranna fjärilar, gamla B-uppsatser, ringlande ormskelett och filosoferande lego varvas i en tankeväckande blandning av nu och då. För er som missade vernissagen rekommenderas varmt att ni besöker mezzaninen och intar utställningen. För den som inte varit där förut är det inte helt lätt att hitta dit, men om du går in på biblioteket, upp för trappan till vänster om ingången, följer räcket och de orangea sofforna som överblickar foajén och korsar landgången på slutet, då har du kommit rätt.