Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA05
Vill du jobba med böcker eller förlag? Den här kursen ger dig en introduktion till bokbranschens historia och utveckling samt en inblick i hur det praktiska arbetet ser ut idag – en idealisk start för dig som vill in i en kreativ bransch.
Denna kurs är två terminer lång och ger dig en bred överblick och praktiska kunskaper. Du lär dig om olika delar av förlagsarbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden. Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får inblick i manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Genom att vi arbetar med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier möter du många gästlärare verksamma inom branschen.
Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Du kan läsa förlags- och bokmarknadskunskap som fristående kurser från grundkurs till kandidatkurs (1-90 högskolepoäng). Ämnet kan vara huvudområde i en generell examen på grundnivå, exempelvis en Filosofie kandidatexamen 180 högskolepoäng.
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Termin:
1
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2025-01-20 – 2026-01-18
Anmälningskod:
LU-71800
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs minst 60 högskolepoäng i valfritt ämne.
Introduktionsmöte: Måndagen den 20 januari kl. 15.15 – 17.00 i LUX:B129
Kursansvarig:
Signe Leth Gammelgaard
Lärare:
Thomas Alm,
Johannes Fahlström,
Sara Jonasson,
Sara Kärrholm,
Claes Lindskog,
Kristina Lundblad,
Sara Tanderup Linkis,
Anna Clara Törnqvist
- Kursplan
- Kursplan (på engelska)
- Litteraturlista
- Litteraturlista
- Litteraturlista
- Litteraturlista
- Litteraturlista
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas FBMA05 - Delkurs 1. Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap
- Canvas FBMA05 - Delkurs 2. Redaktionellt arbete
- Canvas FBMA05 - Delkurs 3. Förlagsjuridik
- Canvas FBMA05 - Delkurs 4. Produktion
- Canvas FBMA05 - Delkurs 5. Digital utgivning
- Bibliotekets ämnesguide Förlags- och bokmarknadskunskap
Information om ingående delar
- Introduktion till förlag och bokmarknadskunskap , 3 hp
- Redaktionellt arbete , 10 hp
- Förlagsjuridik , 3 hp
- Produktion och design , 7 hp
- Digital utgivning och spridning , 7 hp
- Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
- Marknadsplan , 3 hp
- Förlagsekonomi , 2 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2026
Sen anmälan
Öppnar 15 december
Praktik inom utbildningen
Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.
Alumnporträtt
Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.
Kompetensprofil: förlags- och bokmarknadskunskap
– om studenternas kunskaper och kompetenser.
