Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA04
På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden.
Undervisning – vårterminen 2021
Coronapandemin påverkar fortsatt våra utbildningar och större delen av undervisningen måste ske helt digitalt tills vidare. Var uppmärksam på den information som förmedlas i schemat och/eller i Canvas – informationen justeras löpande baserat på aktuella beslut och rekommendationer.
Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen.
Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Förlags- och bokmarknadskunskap kan läsas som fristående kurser från grund- och fortsättningskurs till kandidatkurs (1-90 hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180 hp).
Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
Kurstillfälle:
vårterminen 2021
Termin:
1
Utbildningsform:
både campus/online
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2021-01-18 – 2022-01-16
Anmälningskod:
LU-71851
Behörighet:
Grundläggande samt minst 60 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.
Introduktionsmöte: Måndagen den 18 januari kl. 13.15 – 15.00
Kursansvarig:
Tove Paulsson Holmberg
Lärare:
Thomas Alm,
Lena Amurén,
Jerker Fransson,
Sara Jonasson,
Sara Kärrholm,
Tove Paulsson Holmberg,
Sara Tanderup Linkis,
Eva Trägårdh,
Anna Clara Törnqvist
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas Delkurs 1: Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap
- Canvas Delkurs 2: Redaktionellt arbete
- Canvas Delkurs 3: Förlagsjuridik
- Canvas Delkurs 4: Produktion
- Canvas Delkurs 5: Digital utgivning
- Bibliotekets ämnesguide Förlags- och bokmarknadskunskap
Information om ingående delar
- Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap , 3 hp
- Redaktionellt arbete , 10 hp
- Förlagsjuridik , 3 hp
- Produktion och design , 7 hp
- Digital utgivning och spridning , 7 hp
- Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
- Marknadsplan , 3 hp
- Förlagsekonomi , 2 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp
Praktik inom utbildningen
Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.
Alumnporträtt
Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.

Kompetensprofil: förlags- och bokmarknadskunskap
– om studenternas kunskaper och kompetenser.