Lina Lockean – University of York, Storbritannien

– Jag reste en del innan jag började plugga och ville gärna att det skulle avspeglas i mina studier, säger Lina om möjligheten att studera utomlands.

Lina var intresserad av att åka på utbytesstudier redan efter första terminen som student vid Lunds universitet, men blev då inte nominerad på grund av för få akademiska meriter. Istället läste hon vidare och valde så småningom konsthistoria och visuella studier, vid Institutionen för kulturvetenskaper, som huvudområde för sin kandidatexamen. När hon hade skrivit sin kandidatuppsats kom hon iväg och läste en termin vid University of York i Storbritannien.

Det har hela tiden varit Storbritannien som Lina velat åka till och i York fanns de kurser hon var intresserad av. Där fanns en avdelning för Theatre, Film and Television som då var ny för universitetet.
– Där fanns en möjlighet att läsa sådant som inte var tillgängligt för mig i Sverige.

Först inriktade sig Lina på att läsa kurser inom Televison/film, men på grund av av olika omständigheter blev det istället inom programmet Theatre: Writing, Directing and Performance som hon läste sina kurser.
– Redan i min kandidatuppsats hade jag riktat in mig på scenkonst. Valet av kurser inom teaterprogrammet blev superbra!

– Min termin i York blev ganska praktiskt inriktad. Kandidatuppsatsen i konsthistoria och visuella studier skrevs under en ganska intensiv period och det var skönt att komma iväg och göra något annorlunda när jag var klar i Lund.

Inom programmet Theatre: Writing, Directing and Performance läste Lina kurser i dramaturgi, regi och manus och hade samma kursare genom hela utbildningen.
– Jag fick hoppa in i teaterklassen och fick därför samma kursare i alla ämnen vilket var väldigt trevligt!

För Lina var det främst utbildningen som lockade med att åka på utbytesstudier.
– Man kan åka av sociala skäl, men för mig var det viktigt att få ut något utbildningsmässigt av min tid i York och det fick jag verkligen.

– Jag älskade att plugga konsthistoria och visuella studier i Lund. Det gav mig en stark humanistisk grund att stå på. När jag sedan kom till York jobbade vi mycket praktiskt och kreativt, vilket jag kanske inte upplevt i mina tidigare mer teoretiska studier. Den humanistiska bakgrunden var verkligen användbar, inte bara i skriftliga arbeten utan också i det praktiska arbetet. En bra kombination som hjälper mig i mitt nuvarande yrke som frilansande scenkonstproducent.

Även språket var centralt för Lina när hon valde att åka på utbytesstudier.
– Jag skrev min kandidatuppsats på engelska och ville få upp min färdighet till en bättre nivå.

Lina bodde på Campus vid universitetet i York. Det var enkelt att få boende, men det var också ganska dyrt. Lina berättar att Erasmusstipendiet kom väl till pass för att täcka den kostnaden.
– Jag sökte boende via universitetet och det var väldigt enkelt. Det var jättetrevligt att bo i korridor eftersom jag i Sverige hade bott i egen lägenhet. Det var en del av upplevelsen att leva så nära andra studenter.

Yorks studentliv handlar mycket om sport av olika slag och är annars indelat i Student societies som man kan engagera sig i. Studentlivet är väldigt inkluderande med många internationella studenter.
– Det finns också ett särskilt Erasmusutskott som man som utbytesstudent kan engagera sig i, men jag bestämde mig för att jag inte ville göra det. Jag ville få ut så mycket som möjligt av den engelska upplevelsen och satsade därför på andra umgängesformer. Jag växte jättemycket genom att bo som jag gjorde och leva som jag gjorde. Alla åker av olika skäl, för mig var det framför allt för att få en bra utbildning och uppleva en annan studiemiljö.
Bilder: Privata Text: Åsa Lundgren
Vid ringmuren runt York med York Minster i bakgrunden.

Namn: Lina Lockean
Studerat: Konsthistoria och visuella studier, antikens kultur och samhällsliv, litteraturvetenskap
Utbytesstudier: University of York, Storbritannien, VT 2016
Universitetets hemsida: University of York

Tips!

– Du måste inte signa upp dig på de tuffaste kurserna som finns. Med enklare kurser blir det möjligt att göra även andra saker som är viktiga för upplevelsen. Så ta på dig en rimlig arbetsbelastning!

– Får du inte läsa de kurser du vill så var beredd att kämpa. Var envis och stå på dig. Det går ofta att förhandla. Det är en del av upplevelsen att allt inte går vägen så som man tänkt sig. Ha ett öppet sinne redan när du planerar vart du vill åka och vad du ska läsa där och lägg inte alla ägg i en korg. Ha en backup-plan!

Om utbildningen i Storbritannien

– För att få samma utbildning i Sverige som jag fick i York hade jag varit tvungen att söka mig till skådespelarutbildning. Genom mina utbytesstudier fick jag möjlighet att studera kurser som annars inte varit tillgängliga för mig.

Mål med utbildning och yrkesliv

– När jag kom hem från York var jag väldigt skoltrött, så jag började jobba och trivs bra med det och jobbar just nu som frilansande scenkonstproducent. Men till nästa höst vill jag börja läsa en masterutbildning – om det blir i Lund eller i Storbritannien får bland annat finansieringsmöjligheterna avgöra.

Ruin vid St. Mary’s Abbey i Museum Gardens, York.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02