Sandra Neergaard-Petersen – Sveučilišta u Zagrebu, Kroatien

– Jag visste ganska tidigt att det var något jag ville göra någon gång i livet, säger Sandra om möjligheten att bo och leva i ett annat land.

Sommaren 2015 var Sandra på en tågluff i Europa och besökte Zagreb i Kroatien under två dagar. Hon var nyfiken på att få lära sig mer om staden och landet och när möjligheten att få åka på utbytesstudier våren 2016 kom så var det hennes förstaval att åka dit igen.

– Jag ville åka till ett icke engelskspråkigt land och var sedan tidigare intresserad av Balkan. Kroatien har en politisk historia som ligger nära i tiden och jag intresserade mig för hur det har påverkat folket som lever där. Ett av mina mål med utbytesstudierna var att lära mig prata bättre engelska, men helst med personer som inte heller har engelska som modersmål. Jag ville lära känna ett nytt lands kultur och hur det funkar där. Att komma utifrån och inte vara en del av majoritetsbefolkningen var intressant och det är en bra erfarenhet att ha förståelse för hur det är.

Sandra har etnologi som huvudområde för sina studier och utbytesstudierna fick avsluta hennes kandidatexamen.

– När jag hade 30 högskolepoäng kvar till examen kände jag att det var dags att åka på utbyte. Efter en intensiv studieperiod med kandidatuppsatsen passade det bra att göra något helt annat och åka utomlands.

Genom hemsidan vid universitetet i Zagreb hittade Sandra kurser som var intressanta utifrån hennes etnologiska perspektiv, men det visade sig att det var ett begränsat antal kurser som var möjliga att läsa utan att kunna kroatiska. Koordinatorerna vid universitet i Zagreb var tydliga med att de var nya på att ta emot utbytesstudenter och att de inte hade så mycket erfarenhet av det. På hemsidan fanns information om kurserna på engelska, men när Sandra väl kom dit visade det sig att de inte hade undervisning på engelska.

– Det blev ett missförstånd i kommunikationen mellan mig och universitetet och jag fick studera på egen hand. Genom engelsk kurslitteratur och stöd av engelskspråkiga professorer fick jag skriva mina essäer på engelska, men hade inga föreläsningar att gå på. Det var inte riktigt så jag tänkt mig mina utbytesstudier. Utan föreläsningar att gå på förlorar man mycket av det sociala nätverket. Istället valde jag att läsa en kurs i kroatiska utanför universitetet för att kompensera för det. Där träffade jag andra utbytesstudenter och det var väldigt bra för mig.

Sandra valde att bo i ett kroatiskt kollektiv under sin termin i Zagreb istället för att bo på studenthemmet som erbjöds.

– Det kan jag verkligen rekommendera. Vill man lära sig språket ska man definitivt bo med folk som pratar det. Rummen på studenthemmet var små och man delade med en annan utbytesstudent. Jag ville inte ha det så. Genom att bo i kollektiv kommer man in i vardagslivet i redan etablerade sammanhang.

Under Sandras tid i Zagreb försökte hon se så mycket som möjligt av staden och landet. Hon deltog i kulturella och politiska aktiviteter och reste också runt och träffade folk även i andra länder. Zagreb ligger nära många andra huvudstäder och det var lätt att ta sig till olika platser.

Trots de problem som Sandra upplevde med universitetet rekommenderar hon alla att åka utomlands för att studera.

– Det är en chans att få åka och man lär sig mycket om sig själv. Hamnar man i den situationen jag gjorde är det bra att veta vad man vill ha ut på andra plan än bara just studierna. Det var en jättebra erfarenhet och jag är glad att jag åkte. Ha ett mål med din resa, men en öppen inställning till vad som kan hända!
Bilder: Privata Text: Åsa Lundgren
Namn: Sandra Neergaard-Petersen Studerat: Etnologi, idé- och lärdomshistoria, journalistik på folkhögskola Utbytesstudier: Sveučilišta u Zagrebu (University of Zagreb), Kroatien, VT 2016. Värduniversitetets hemsida: University of Zagreb (eng)
Ett av mina favoritställen, Bacchus. Ett kafé/bar och jazzspelställe. Världens mysigaste innergård.

Tips!

– Mitt bästa tips när du åker på utbytesstudier är att bo med folk som är från värdlandet. Då öppnar sig staden på ett annat sätt. Jag fick uppleva en bakgårdskultur som jag inte hade fått se om jag inte blivit inbjuden. Skaffa dig en inhemsk kompis! Då får du mest ut av din vistelse.

Om utbildningen i Kroatien

– Kurserna jag läste var etnologi även om de skiljde sig mycket jämfört med det jag lärt mig tidigare. Etnologin i Kroatien var mer inriktad på historia och inte så mycket på samtidsstudier som jag var van vid hemifrån.

Mål med utbildning och yrkesliv

– Efter att ha jobbat som journalist i 6 år ville jag göra ett nytt yrkesval. Jag ville jobba på museum och fick då tipset att läsa etnologi. Just nu har jag fått ett etnologjobb – en projektanställning som projektassistent i ett dokumentationsprojekt på Kulturen i Lund som handlar om insamlandet av historier kring migration. Till nästa höst kommer jag att söka till ABM-programmet med inriktning mot museologi. Men jag lämnar nog inte journalistiken helt.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02