Astrid Bäckström, student i etnologi

#utbildningpågår

Vilket ämne studerar du och vilken kurs håller du på med just nu?

Hallåhej, jag läser just nu grundkursen i Religionsvetenskap och är försjunken i bibelvetenskap. Jag blev precis klar med min kandidatuppsats i etnologi, vilket känns jätteskönt! Den här veckan har jag varit i fjällen och åkt skidor. I veckan fick jag reda på att Lunds universitet skulle stänga. Nej? Trist! Fan. Jahopp, vad händer nu? Jag som tycker det är roligt att cykla till Lux varje dag, gå på föreläsningar och träffa kompisar. Men undervisningen gick över till digital undervisning vilket visade sig vara... kul? Det fungerar faktiskt bra och det gör mig glad att få se alla i klassen igen, även om det är via webbkamera.

Vad upplever du som svårast i den nya situationen?

Rubbning av rutiner är svårt. Social isolation som är min svaghet, känner mig djupt olycklig av att inte få köpa kaffe från den trevliga personalen på Café Lux. Svårigheter i planering, hur länge det ska fortgå, ska jag flytta hem, hoppa av och försöka hitta ett jobb istället? Det är svårt med motivationen utan ljus i tunneln. Men! Då rycker jag mig i kragen och tänker på kollektivet, jag är inte ensam i den här situationen utan vi alla sitter i samma båt. Det plåstrar om min oro.

Har du några bra tips till andra studenter om hur man kan strukturera sin studier hemifrån på ett bra sätt?

Haha, jag är inte världens mest disciplinerade människa, tyvärr. Sitta hemma skapar ofta distraktioner, typ "ska jag inte städa ugnen nu det var ju ett tag sen" eller "jag ska bara baka lite kanelbullar" och så har hela dagen försvunnit. Men mitt ideala plugg-jag säger:
  • Sätt av tid! Försök vara disciplinerad. Använd hjälpmedel som appen Pomodoro (25 min aktiv tid + 5 min paus) och ät mycket choklad som belöning. Skapa tydliga mål och en veckoplanering som känns rimlig och rolig.
  • Hitta en digital pluggkompis! Prata med klasskompisar på sociala medier, utnyttja digitala mötesplatser typ Zoom. Eller om ni är friska, ses på ett bibliotek eller bjöd över på fika. Ni behöver ju inte sitta i varandras knä, även om det är mysigt såklart.
  • Skapa rutiner hemma, väldigt viktigt för mitt välmående. Försök hålla liknande rutiner som förut, dvs inte sovmorgon till klockan 17 på eftermiddagen. Låter kanske självklart, men varför ska man bry sig om att duscha när man ändå sitter isolerad på sin kammare sju dagar i streck? Jo, det ger en form av trygghet och meningsfullhet. Tror jag. Men är tyvärr inte psykolog.
  • Sista! Ut och rör på dig!!! Våren är här, vintern har rasat, Lund är som vackrast nu. Ta ut kursboken i gräset eller pausa plugg med långa härliga promenader. Än är det inte något utegångsförbud och naturen har en läkande inverkan på de flesta människor. Var en kalv på grönbete! Eller tjut ett äkta Ronja Rövardotter-skrik över hela världssituationen! Det får mig att må bra åtminstone samt hitta fokus och närvaro i det jag gör.

Vi hoppas så klart att detta inte ska bli långvarigt och att vi snart kan återgå till LUX igen men om detta fortgår – hur tänker du kring dina studier till hösten?

Hm. Ja, jag tänkte söka lite gott och blandat-kurser, genusvetenskap är jag nyfiken på. Men just nu är jag mest sugen på att skapa med händerna och få vila hjärnan, så jag hoppas jag kommer in på en konstkurs. Jag tror ändå det är viktigt, även om det känns mörkt just nu, att våga planera för framtiden. Drömma lite. Nej, drömma MYCKET! Finn frid i framtidstro. Oj, nu lät jag flummig men äsch det är okej. Det kommer bli bra.
Person med kaffekopp i ena handen och en apelsinklyfta i andra handen som blinkar mot kameran.
I ett litet hörn i stugan bland all furu och svettiga underställ, hittade jag studiero och internetuppkoppling till den digitala föreläsningen. Inte så dumt trots allt.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02