Emma Severinsson, lärare i modevetenskap

#utbildningpågår

Vilka kurser och moment arbetar du med just nu?

Just nu arbetar jag med fyra kurser. Inom modevetenskap ska jag precis börja handleda studenter som ska skriva c-uppsats och det ser jag mycket framemot. Den typen av undervisning fungerar förmodligen enklare digitalt än den som sker i storgrupp, eftersom det är mer av ett samtal, individuellt eller i mindre grupp. Studenterna som jag ska handleda har också valt spännande ämnen och jag ser framemot att följa deras arbete under våren. Förutom det är jag utlånad till Historiska institutionen under våren där jag främst ska ha metodundervisning i seminarieform och examinera c-uppsatser.

Nu har vi övergått till digital undervisning, hur har det gått för dig?

Jag måste erkänna att jag inte är särskilt bra på teknik. Ibland ber jag studenterna om hjälp när min dator krånglar under en föreläsning. Än så länge har det ändå gått förvånansvärt bra även om det är ett nytt sätt att tänka på och nya funktioner att hantera. Mycket handlar om att ha självförtroende, våga testa nytt och att be om hjälp från kollegor. Det som är positivt i situationen är ju att vi alla lär oss att använda digitala verktyg – något som vi säkert kan ha användning av i framtiden också.

Vad upplever du som svårast i den nya situationen? Hur har du lyckats lösa det?

Det som är svårast är bristen på personlig kontakt och möten med studenterna som är det som jag uppskattar och gör att jag vill arbeta som lärare. Det är såklart svårt att lösa eftersom det inte kan bli lika spontana samtal digitalt. Jag har dock uppmanat studenterna att ta kontakt om något känns svårt – det är ju en ny situation även för dem.

Har du några bra tips till studenter om hur man kan strukturera sina studier hemifrån på ett bra sätt?

Jag tror att samma sak gäller för studenterna som för oss lärare och forskare som arbetar hemma – att hitta en struktur och följa den. Se varje dag som en arbetsdag med en tydlig början och ett tydligt slut, gör listor över arbetsuppgifter och planera din tid efter vad som behöver göras i tur och ordning. Studenterna är ofta vana vid att strukturera mycket av sin tid själva så jag tror att de flesta kommer lyckas väl med omställningen. Det kan också vara bra att hålla kontakten med kursarna och planera tillsammans. Jag tycker att bloggaren Sandra Beijer ger bra tips på hur det går att ta sig an hemarbete: https://sandrabeijer.elle.se/sandra-basta-tips-jobba-hemifran/

Har du några tips till andra lärare om vad man kan tänka på i denna situation?

Egentligen är det precis samma som ovan. Jag trivs inte själv med att arbeta hemma och saknar det sociala livet på institutionen så ett tips kan vara att ha kontakt med kollegorna via mail, sms, telefon eller zoom.

Till sist – vad önskar du mer än allt just nu?

I relation till situationen som den är nu, och alltså inte när det gäller större drömmar om förändringar av världen, så önskar jag det som förmodligen alla önskar: att livet ska återgå till den vanliga vardagen. Men eftersom det nog inte blir verklighet på ett tag önskar jag att jag blir av med min förkylning och slipper vara helt förpassad till hemarbete. Jag saknar mitt sociala liv, både på arbetsplatsen och på fritiden.
Katt som stryker sig mot en bärbar dator som står på ett köksbord.
Oftast sitter jag vid köksbordet och arbetar nu när jag inte kan vara på mitt kontor. Inte sällan med min katt Frans som sällskap.
Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-07-02