Person

Professor, FFU-ansvarig
- Avdelningen för ABM och digitala kulturer
- Institutionen för kulturvetenskaper
Vicedekan
- Humanistiska och teologiska fakulteterna
Kontaktinformation
E-post olof.sundinkultur.luse
Telefon 046–222 09 66
Rum LUX:C447
Besöksadress
Helgonavägen 3, Lund
Postadress
Box 192, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 30
Jag disputerade vid Göteborgs universitet 2003 och är sedan 2012 professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet.
I min forskning intresserar jag mig för informationspraktiker, källkritik och tillit, medie- och informationskunnighet, digital kultur, informationssökning samt kunskapsbildning och trovärdighet. De senaste åren har jag forskat om sökmotorers roll i vardagen (Invisible search and Online Search Engines: The Ubiquity of Search in Everyday Life) och medie- och informationskunnighet (Paradoxes of Media and Information Literacy: The Crisis of Information.
Jag undervisar fr a på ABM-mastern samt ansvarar för forskarutbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap. En annan viktig utmaning jag arbetar med är att förbereda nya generationers bibliotekarier och andra informationsspecialister för de förändringar som sektorn genomgår. Genom forskarutbildningen engagerar jag mig för ämnets utveckling och för nya generationers forskare.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- Informationspraktiker: Kommunikation, Kultur och Samhälle (forskningsledare)
- Algoritmer och källkritik (forskningsledare)
- Algoritmmedvetenhet i mötet mellan generationer (forskningsledare)
- Att skapa trovärdighet: forskare, representation och digitala miljöer (forskningsledare)
- Bibliotek i omvandling: Öppenhet och kontroll i samhällets kunskapsförsörjning (forskningsledare)
- Bibliotekarieyrkets roll och förutsättningar för utveckling av biblioteksverksamheten i Sverige (forskningsledare)
- Big Data – small meaning – global discourses (forskningsledare)
- Changing orders of knowledge? Encyclopaedias in transition (forskningsledare)
- Digital historiekultur
- Encyklopediers trovärdighet i det digitala medielandskapet (forskningsledare)
- In Search of Search and its Engines (forskningsledare)
- Kunskap i en digital värld: tillit, trovärdighet och relevans på nätet (forskningsledare)
- Käll- och sökkritik i skolan (forskningsledare)
- Miljöpraktiker i vardagen: Livsstil, information och förändring i Simrishamn
- Out/sourcing Knowledge (forskningsledare)
- Samverkan mellan professionella utövare och amatörer inom studieförbundens verksamheter i Skåne (forskningsledare)
- Öppna data - Faktas materialitet och fragmentarisering (forskningsledare)
Böcker (4 st)
- Haider, J. & Sundin, O. (2022). Paradoxes of Media and Information Literacy : The Crisis of Information. Routledge.
- Haider, J. & Sundin, O. (2019). Invisible Search and Online Search Engines : The ubiquity of search in everyday life. Routledge.
- Haider, J. & Sundin, O. (2017). Algoritmer : IIS internetguide. IIS Internetguide, 46. Internetstiftelsen.
- Sundin, O. (2003). Informationsstrategier och yrkesidentiteter: sjuksköterskors relation till fackinformation vid arbetsplatsen. Skrifter från Valfrid, 25. Valfrid. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (3 st)
- Haider, J. & Sundin, O. (2014). (Red.) Changing Orders of Knowledge? Encyclopaedias in Transition. Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, 6. Linköping University.
- Rivano Eckerdal, J. & Sundin, O. (2014). (Red.) Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning. Svensk biblioteksförening.
- Kjellberg, S., Carlsson, H., Wiklund, G., Haider, J., Hanell, F., Lindh, K., Rivano Eckerdal, J., Sonestad, P. & Sundin, O. (2012). (Red.) En vänbok till Birgitta Olander : tankar och erfarenheter från f d studenter. BIVILs skriftserie 2012:1. Lund University.
Artiklar (33 st)
- Haider, J. & Sundin, O. (2022). Information literacy as a site for anticipation : Temporal tactics for infrastructural meaning-making and algo-rhythm awareness. Journal of Documentation, 78, 129-143. Emerald Group Publishing Limited.
- Haider, J. & Sundin, O. (2022). Information literacy challenges in digital culture : Conflicting engagements of trust and doubt. Information, Communication & Society, 25, 1176-1191. Taylor & Francis.
- Sundin, O., Lewandowski, D. & Haider, J. (2022). Whose Relevance? : Web Search Engines as Multi-sided Relevance Machines. Journal of the Association for Information Science and Technology, 73, 637-642. John Wiley & Sons Inc..
- Haider, J. & Sundin, O. (2019). The fragmentation of facts and infrastructural meaning-making : New demands on information literacy. Information Research, 24. Thomas Daniel Wilson.
- Carlsson, H. & Sundin, O. (2018). À la recherche de la délégation de connaissances à l’école. Education comparée, 19, 235-259.
- Carlsson, H. & Sundin, O. (2017). Searching for delegated knowledge in elementary schools. Information Research, 22. Thomas Daniel Wilson.
- Sundin, O., Haider, J., Andersson, C., Carlsson, H. & Kjellberg, S. (2017). The search-ification of everyday life and the mundane-ification of search. Journal of Documentation, 73, 224-243. Emerald Group Publishing Limited.
- Kjellberg, S., Haider, J. & Sundin, O. (2016). Researchers’ use of social network sites : a scoping review. Library & Information Science Research, 38, 224-234. Elsevier.
- Sundin, O. & Carlsson, H. (2016). Outsourcing trust to the information infrastructure in schools : how search engines order knowledge in education practices. Journal of Documentation, 72, 990-1007. Emerald Group Publishing Limited.
- Lundh, A., Francke, H. & Sundin, O. (2015). To assess and be assessed : upper secondary school students’ narratives of credibility judgements. Journal of Documentation, 71, 80-95. Emerald Group Publishing Limited.
- Rivano Eckerdal, J. & Sundin, O. (2015). Relocating the owl of wisdom : Encyclopaedias in a life-historical perspective. Nordisk tidsskrift for informationsvitenskab- og kulturformidling, 4, 21-34. Det Informationsvidenskabelige Akademi.
- Sundin, O. (2015). Invisible Search : Information Literacy in the Swedish curriculum for compulsory schools. Nordic Journal of Digital Literacy, 10, 193-209. Universitetsforlaget.
- Haider, J. & Sundin, O. (2014). Introduction : Changing Orders of Knowledge? Encyclopaedias in Transition. Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, 6, 475-480. Linköping University Electronic Press.
- Sundin, O. (2014). Akademisk vardag på en digital referensmarknad. Kulturella perspektiv, 23, 49-58. Föreningen Kulturella perspektiv.
- Sundin, O. & Haider, J. (2013). The networked life of professional encyclopaedias: quantification, tradition, and trustworthiness. First Monday, 18. University of Illinois.
- Francke, H. & Sundin, O. (2012). Negotiating the role of sources: Educators' conceptions of credibility in participatory media. Library & Information Science Research, 34, 169-175. Elsevier.
- Limberg, L., Sundin, O. & Talja, S. (2012). Three Theoretical Perspectives on Information Literacy. Human IT, 11, 91-128. Högskolan i Borås.
- Francke, H., Sundin, O. & Limberg, L. (2011). Debating credibility: The shaping of information literacies in upper secondary schools. Journal of Documentation, 67, 675-694. Emerald Group Publishing Limited.
- Haider, J. & Sundin, O. (2011). Wikipedia, heterotopi och versioner av kulturella minnen. Human IT, 11. Högskolan i Borås.
- Sundin, O. (2011). Janitors of Knowledge: Constructing Knowledge in the Everyday Life of Wikipedia Editors. Journal of Documentation, 67, 840-862. Emerald Group Publishing Limited.
- Sundin, O., Francke, H. & Limberg, L. (2011). Practicing Information Literacy in the Classroom: Policies, Instructions, and Grading. Dansk biblioteksforskning, 7, 7-17. Danmarks biblioteksskole.
- Haider, J. & Sundin, O. (2010). Beyond the legacy of the Enlightenment? Online encyclopaedias as digital heterotopias. First Monday, 15. University of Illinois.
- Sundin, O. & Francke, H. (2009). In search of credibility: Pupils’ information practices in learning environments. Information Research, 14. Thomas Daniel Wilson.
- Sundin, O. (2008). Negotiations on information-seeking expertise: A study of web-based tutorials for information literacy. Journal of Documentation, 64, 24-44. Emerald Group Publishing Limited.
- Sundin, O., Limberg, L. & Lundh, A. (2008). Constructing librarians’ information literacy expertise in the domain of nursing. Journal of Librarianship and Information Science, 40, 21-30. SAGE Publications.
- Johannisson, J. & Sundin, O. (2007). Putting discourse to work: Information practices and the professional project of nurses. Library Quarterly, 77, 199-218. University of Chicago Press.
- Limberg, L. & Sundin, O. (2006). Teaching information seeking: relating information literacy education to theories of information behaviour. Information Research, 12. Thomas Daniel Wilson.
- Lundh, A. & Sundin, O. (2006). Lärare och informationskompetens: från utbildningspraktik till yrkespraktik. Dansk biblioteksforskning, 2, 5-14. Danmarks biblioteksskole.
- Hedemark, Å., Hedman, J. & Sundin, O. (2005). Speaking of users: on User discourses in the field of public libraries. Information Research, 10. Thomas Daniel Wilson.
- Sundin, O. (2005). Webbaserad användarundervisning: ett forum för förhandlingar om bibliotekariers professionella expertis. Human IT, 7, 109-168. Högskolan i Borås.
- Sundin, O. & Johannisson, J. (2005). Pragmatism, neo-pragmatism and sociocultural theory: communicative participation as a perspective in LIS. Journal of Documentation, 61, 23-43. Emerald Group Publishing Limited.
- Sundin, O. (2003). Towards an Understanding of Symbolic Aspects of Professional Information: An Analysis of the Nursing Knowledge Domain. Knowledge Organization, 30, 170-194. Ergon-Verlag.
- Sundin, O. (2002). Nurses' information seeking and use as participation in occupational communities. New Review of Information Behaviour Research, 3, 187-202. Taylor Graham.
Bokkapitel (20 st)
- Sundin, O. & Haider, J. (submitted). Sociomateriality. I Hicks, A., Loyd, A. & Pilerot, O. (Red.) Information Literacy through Theory. Facet Publishing.
- Sundin, O. & Haider, J. (accepted/in press). Informationsinfrastrukturen : Ofta osynlig men alltid närvarande. I Berg, M., Engberg, M. & Leckner, S. (Red.) Tekniska mediestudier : En introduktion. Studentlitteratur AB.
- Haider, J. & Sundin, O. (2021). Wikipedia and Wikis. I O'Neil, M., Pentzold, C. & Toupin, S. (Red.) Wiley Handbooks in Communication and Media Series, The Handbook of Peer Production (pp. 169-184). Wiley.
- Sundin, O. (2020). Skolan och biblioteken som aktörer för demokratiska samtal. Det demokratiska samtalet i en digital tid : En antologi om desinformation, propaganda och näthat, 154-154. Kulturdepartementet.
- Haider, J. & Sundin, O. (2019). How Do you Trust? : On Infrastructural Meaning-making and the Need for Self-reflection. I Carlsson, U. (Red.) Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age : A question of Democracy (pp. 107-107). University of Gothenburg and UNESCO.
- Haider, J., Sundin, O. & Andersson Schwarz, J. (2019). Algoritmernas roll i plattformssamhället : Vad är algoritmer, och vad gör dem till så viktiga komponenter i plattformssamhället?. I Andersson Schwarz, J. & Larsson, S. (Red.) Plattformssamhället : Den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering (pp. 90-113). Fores.
- Sundin, O. (2018). Den pedagogiska bibliotekarien : Från källkritik till källtillit. I Hansson, J. & Wisselgren, P. (Red.) Bibliotekarier i teori och praktik : Utbildningsperspektiv på en unik profession (pp. 103-123). BTJ Förlag.
- Sundin, O. & Haider, J. (2018). Källkritik, självkritik och källtillit. I Carlsson, U. (Red.) Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsåldern - en demokratifråga : Kartläggning, analyser, reflektioner (pp. 59-61). Nordicom.
- Sundin, O. (2017). War on Terrorism-Data : A Research Note. I Kjellberg, S. & Moring, C. (Red.) Big data - small meaning and global discourses. The Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University.
- Rivano Eckerdal, J. & Sundin, O. (2014). Utmaningar och möjligheter : biblioteks- och informationsvetenskapliga bidrag till medie- och informationskunnighet (MIK). I Carlsson, U. (Red.) Medie- och informationskunnighet i Norden : en nyckel till demokrati och yttrandefrihet : rapport från Nordiskt expertmöte i Stockholm den 2 oktober 2013 (pp. 141-149). Nordicom.
- Sundin, O. & Rivano Eckerdal, J. (2014). Inledning : Från informationskompetens till medie- och informationskunnighet. I Rivano Eckerdal, J. & Sundin, O. (Red.) Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning (pp. 9-25). Svensk biblioteksförening.
- Sundin, O. (2012). Att hantera kunskap och information i den digitala samtiden. I Carlsson, U. & Johannisson, J. (Red.) Läsarnas marknad, marknadens läsare: en forskningsantologi (pp. 141-154), SOU 2012:10. Statens Offentliga Utredningar.
- Sundin, O. (2012). Förord. I Kjellberg, S., Carlsson, H., Wiklund, G., Haider, J., Lindh, K., Rivano Eckerdal, J., Sonestad, P. & Sundin, O. (Red.) En vänbok till Birgitta Olander: tankar och erfarenheter från f d studenter (pp. 5-9), BIVILs skriftserie 2012:1. Lund University.
- Sundin, O. & Francke, H. (2011). Förändrade kunskapsformer och förnyade informationskompetenser i gymnasieskolan. Resultatdialog 2011, 149-155. Vetenskapsrådet.
- Hedman, J., Lundh, A. & Sundin, O. (2009). Att lära informationssökning för ykeslivet: Om bibliotekarier, lärare och sjuksköterskor. I Hedman, J. & Lundh, A. (Red.) Om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker (pp. 133-158). Carlsson Bokförlag.
- Limberg, L., Sundin, O. & Talja, S. (2009). Teoretiska perspektiv på informationskompetens. I Hedman, J. & Lundh, A. (Red.) Informationskompetenser: om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker (pp. 36-65). Carlsson Bokförlag.
- Sundin, O., Francke, H. & Andersen, J. (2009). Materialitet och remediering : konsekvenser för informationskompetens. I Hedman, J. & Lundh, A. (Red.) Informationskompetenser : om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker (pp. 181-206). Carlsson Bokförlag.
- Hanell, F., Kronfält, E. & Sundin, O. (2006). Referencesamtalens diskurser. I Schreiber, T. & Elbeshausen, H. (Red.) Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi (pp. 119-139). Samfundslitteratur.
- Sundin, O. (2006). Informationskompetence, ikt og bibliotekarers professionelle ekspertise. I Schreiber, T. & Elbeshausen, H. (Red.) Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi (pp. 77-96). Samfundslitteratur.
- Sundin, O. & Hedman, J. (2005). Professions and occupational identities. I Fisher, K., Erdelez, S. & Mckechnie, L. (Red.) Theories of information behavior: a researcher’s quide (pp. 293-297). Information Today.
Konferensbidrag (25 st)
- Sundin, O., Hirvonen, N., Imeri, A., Lewandowski, D. & Pilerot, O. (2022). Information behaviour research for what? The role of information behaviour research in addressing societal challenges.
- Carlsson, H. & Sundin, O. (2020). Educating for democracy? : The role of media and information literacy education for pupils in Swedish compulsory school. I Sundqvist, A., Berget, G., Nolin, J. & Skjerdingstad, K. I. (Red.) Lecture Notes in Computer Science, Sustainable Digital Communities : 15th International Conference, iConference 2020, Boras, Sweden, March 23–26, 2020, Proceedings (pp. 307-326), 12051. Springer.
- Sundin, O. (2020). Where is search in Information Literacy : A Theoretical Note on Infrastructure and Community of Practice. I Sundqvist, A., Berget, G., Nolin, J. & Skjerdingstad, K. I. (Red.) Lecture Notes in Computer Science, Sustainable Digital Communities : 15th International Conference, iConference 2020, Boras, Sweden, March 23–26, 2020, Proceedings (pp. 373-379), 12051. Springer.
- Sundin, O. (2017). Critical algorithm literacies : An emerging framework.
- Sundin, O. & Schreiber, T. (2017). Is there a need for re-claiming search in information literacy practices research?.
- Sundin, O. (2015). Challenging Information Literacies for a Democratic Society.
- Sundin, O. (2015). Google i vardagen och vardagen genom Google.
- Sundin, O. (2015). Outsourcing trust to the information infrastructure : a socio-material perspective.
- Budd, J., Elmborg, J., Lloyd, A. & Sundin, O. (2014). Theoretical Foundations for Information Literacy : a Plan for Action. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, Proceedings of the American Society for Information Science and Technology : 2014, 51, 1-4. ASIS&T.
- Haider, J. & Sundin, O. (2014). The materiality of encyclopedic information : Remediating a loved one – Mourning Britannica. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 51, 1-10. ASIS&T AM.
- Sundin, O. & Haider, J. (2013). Professional Digital Encyclopaedias as Socio-Technical Systems.
- Sundin, O. (2012). Digital information and transformed literacies: assessing credibility in schools.
- Sundin, O. (2012). Producing Contemporary Encyclopaedic Knowledge: Between Continuity and Change.
- Francke, H. & Sundin, O. (2011). New media in the classroom: Challenged notions and transformed practices?.
- Sundin, O. (2011). From the periphery to the centre: some aspects regarding the future of information literacy research.
- Francke, H. & Sundin, O. (2010). An inside view: Credibility in Wikipedia from the perspective of editors. I Bawden, D. (Red.) Information Research, 15. Professor Tom Wilson.
- Haider, J. & Sundin, O. (2010). Looking for the "common sense" or what a compost heap tells us about the environment.
- Haider, J. & Sundin, O. (2010). Wikipedia, heterotopia och versioner av kulturella minnen. [Publication information missing].
- Francke, H. & Sundin, O. (2009). Format Agnostics or Format Believers? How Students in High School Use Genre to Assess Credibility. I Grove, A. (Red.) ASIS&T Annual Meeting, 46. ASIS&T.
- Dirndorfer Anderson, T., Francke, H., Kjellberg, S. & Sundin, O. (2008). In form & informing: Materiality and Information Seeking. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 45, 1-6. John Wiley & Sons Inc..
- Sundin, O. (2008). Information Practices in Professional Life. Proceedings of 2008 Annual Symposium of RCKC, 16-25. Research Center for Knowledge Communities, University of Tsukuba.
- Sundin, O. & Haider, J. (2007). Debating Information Control in Web 2.0: The Case of Wikipedia vs. Citizendium. I Grove, A. (Red.) Proceedings of the ASIS&T Annual Meeting, 44. ASIS&T.
- Sundin, O. (2006). Professionalism and LIS: (Re)constructing the Librarian and the User. I Kjertmann Jensen, J., Hagen Tomasen, K., Westring Sörensen, M. L., Sarp Hansen, T. B. & Rasmussen, L. T. (Red.) Proceedings of the BOBCATSSS Symposium (pp. 11-16). Tallinn University, Depertment of Information Studies & Royal School of Library and Information Science.
- Sundin, O. (2005). Conflicting Approaches to User Information Seeking Education in Scandinavian Web-Based Tutorials. I Grove, A. (Red.) Proceedings of the ASIST Annual Meeting, ASIST 2005 proceedings of the 68th ASIS&T Annual Meeting : sparking synergies : bringing research and practice together, 42. ASIS&T.
- Sundin, O. & Johannisson, J. (2005). The instrumentality of information needs and relevance. I Crestani, F. & Ruthwen, I. (Red.) Information context: nature, impact, and role (pp. 107-118). Springer.
Rapporter (9 st)
- Olsson Dahlquist, L. & Sundin, O. (2020). Algoritmmedvetenhet i mötet mellan generationer : En forskningsrapport inom ramen för Digitalt först med användaren i fokus.
- Sundin, O. (2019). Sökkritik: En utvidgad källkritik i skolan. Skolverket.
- Sundin, O. & Haider, J. (2019). Källtillit i skolans undervisning. Skolverket.
- Carlsson, H. & Sundin, O. (2018). Sök- och källkritik i grundskolan : En forskningsrapport. Lund University.
- Hansson, J., Hedemark, Å., Kjellman, U., Lindberg, J., Nolin, J., Sundin, O. & Wisselgren, P. (2018). Profession, Utbildning, Forskning : Biblioteks- och informationsvetenskap för en stärkt bibliotekarieprofession. Nationell Biblioteksstrategi. Kungliga biblioteket.
- Haider, J. & Sundin, O. (2016). Algoritmer i samhället. Kansliet för strategi- och samtidsfrågor, Regeringskansliet.
- Sundin, O. & Francke, H. (2016). Källkritik och nya publiceringsformer. Skolverket.
- Sundin, O. & Haider, J. (2016). Sökkritik och algoritmers synlighet. Skolverket.
- Haider, J. & Sundin, O. (2009). Miljöpraktiker i vardagen: Livsstil, information och förändring i Simrishamn. Centrum för Livsstilsfrågors rapportserie. Centrum för Livsstilsfrågor, Region Skåne.
Recensioner (1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (2 st)
- Sundin, O. & Haider, J. (2021). Replik: Särskilt viktigt att välja bort i kris. Biblioteksbladet. Svensk biblioteksförening.
- Sundin, O. & Haider, J. (2021). Replik: Svepande påståenden men inget nytt. Biblioteksbladet. Svensk biblioteksförening.
Tidningsartiklar (4 st)
- Lewandowski, D., Haider, J. & Sundin, O. (2021). Stater och myndigheter kan inte förlita sig på Googles goda vilja. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
- Sundin, O. & Linder, K. (2017). Så sätter vi stopp för ”fake news”. Aftonbladet. Aftonbladet Hierta AB.
- Sundin, O. (2013). Hand i hand med ökande klyftor. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Sundin, O. (2012). Fortsatt förebild: Resten av Bibliotekssverige ser till Malmö för inspiration. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
Övrigt (3 st)
- Lewandowski, D. & Sundin, O. (2021). How an Open Web Index Could Help Solve the “Search Problem”. In Search of Search (& its Engines). Lund University.
- Sundin, O. (2007). Introduktion till studier av arkiv, bibliotek och museer (IABM): en introduktionskurs på ett masterprogram.
- Sundin, O. (2006). Lärandemål i Bolognaprocessen applicerade på kursen Kvalificerad webbhantering för humanister och samhällsvetare.
Handledning vid Lunds universitet (6 st)
- Andersson, C. (2021). Performing search : Search Engines and Mobile Devices in the Everyday Life of Young People. Lund Studies in Arts and Cultural Sciences, 27. Lund Studies in Arts and Cultural Sciences, Lunds universitet. Doktorsavhandling.
- Olsson Dahlquist, L. (2019). Folkbildning för delaktighet : En studie om bibliotekets demokratiska uppdrag i en digital samtid. Lund studies in arts and cultural sciences, 23. Lund University. Doktorsavhandling.
- Hanell, F. (2019). Lärarstudenters digitala studievardag : Informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning. Lund Studies in Arts and Cultural Sciences, 20. Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University. Doktorsavhandling.
- Carlsson, H. (2013). Den nya stadens bibliotek : Om teknik, förnuft och känsla i gestaltningen av kunskaps- och upplevelsestadens folkbibliotek. Lund studies in arts and cultural sciences, 3. Doktorsavhandling.
- Rivano Eckerdal, J. (2012). Information, identitet, medborgarskap : unga kvinnor berättar om val av preventivmedel. Lund University, Institutionen för kulturvetenskaper.. Doktorsavhandling.
- Wiklund, G. (2007). Interaktion i forskningspraktiken : vårdvetenskapliga forskares sociala nätverk. Biblioteks- och informationsvetenskap, Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet. Licentiatavhandling.
Administrativt
- Vicedekan för Humanistiska och teologiska fakulteterna
- Ledamot, Fakultetsstyrelsen, Humanistiska och teologiska fakulteterna
Undervisning

Professor, FFU-ansvarig
- Avdelningen för ABM och digitala kulturer
- Institutionen för kulturvetenskaper
Vicedekan
- Humanistiska och teologiska fakulteterna
Kontaktinformation
E-post olof.sundinkultur.luse
Telefon 046–222 09 66
Rum LUX:C447
Besöksadress
Helgonavägen 3, Lund
Postadress
Box 192, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 30