Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA03
I kursen behandlas olika delar av förlagets arbete, förlags- och bokmarknadskunskap och teoretiska perspektiv på bokmarknaden. Du kommer att lära dig praktiska saker såsom manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign samt produktion av tryckt och digital bok. Du kommer även att få kunskaper och insikter i förlagets arbete med marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshops och seminarier och möta många gästlärare verksamma inom branschen. Under kursens gång kommer du att komma i kontakt med flera av bokmarknadens olika segment, exempelvis allmänlitteratur (både fack- och skönlitteratur), barnböcker och läromedel. Eftersom hela bokbranschen är i förändring finns inom kursen också viktiga avsnitt om produktion och spridning av digital utgivning, exempelvis e-böcker. Förutom praktiska uppgifter kommer du att läsa förlags- och bokhistoria från 1450-tal fram till i dag, lära dig använda kulturteoretiska perspektiv på bokmarknaden samt skriva en självständig uppsats.
Detta ämne kan läsas som fristående kurser från grundkurs till kandidatkurs (1-90hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180hp).
Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
Kurstillfälle:
höstterminen 2017
Termin:
2
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2017-01-16 – 2018-01-14
Behörighet:
Grundläggande samt 60 hp i valfria kurser.
Introduktionsmöte: Måndagen den 28 augusti kl. 10.15 – 12.00
Lärare:
Sara Kärrholm,
Ann Steiner
Information om ingående delar
- Redaktionellt block: Paper, introduktion , 3 hp
- Redaktionellt block: Redaktionellt arbete , 10 hp
- Redaktionellt block: Förlagsjuridik , 2 hp
- Bok- och förlagshistoria , 5 hp
- Produktion och design , 5 hp
- Digital utgivning i teori och praktik , 5 hp
- Marknadsblock: Pressrelease , 1 hp
- Marknadsblock:Marknadsplan , 3 hp
- Marknadsblock:Företagsekonomi , 2 hp
- Marknadsblock:Marknadsföring och marknadsanalys , 9 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp