"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2024-02-29
"How Can I help? A less-is-more-approach to responsible, supportive and sustainable, doctoral supervision" artikel av Jessica Enevold Duncan i tidskriften Högre utbildning
2024-02-26
Book Release – four new books at the Department
2024-02-22
Lars-Eric Jönsson: En doldis till stadsarkitekt som formade Helsingborg
2024-02-16
Grattis Ingrid Dunér – nydisputerad i idé- och lärdomshistoria
2024-02-13
Nytt avsnitt av HT-podden: Domkyrkans idéer och världsbilder med David Dunér och Kristina Lundblad