"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2022-05-27
Grattis Ellen Suneson – nydisputerad i konsthistoria
2022-04-05
Ny bok: "Speltoken: Hugo Alfvén och rosens klang" av Tobias Lund
2022-03-18
Kulturvetare medverkar i Bildningsbyrån - tänka mot strömmen: om medierevolutionens fader Johannes Gutenberg
2022-03-14
Vad händer med Zoégas varumärke när hjulen slutar snurra på caféet i city?
2022-02-16
Om du är van att lyssna på dem kan du förutsäga att något kommer hända i kapitel 7...