maj

Forskarseminarium för medierad kultur och information

27 maj 2024 13:15 till 14:30 Seminarium

Karl Berglund, biträdande universitetslektor och docent i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Bokpresentation: Reading Audio Readers: Book Consumption in the Streaming Age

Att de senaste årens boom för strömmade ljudböcker har lett till omvälvningar i bokbranschen och för läsare är ingen nyhet. Men hur och när lyssnar folk på ljudböcker? Finns det olika slags ljudboksläsare? Hur har bokströmningstjänsterna förändrat hur läsare tar del av litteratur – och vad de läser? I den nyutgivna boken Reading Audio Readers: Book Consumption in the Streaming Age (Bloomsbury 2024) diskuterar Karl Berglund dessa frågor. Utgångspunkt är ett stort och detaljerat material av konsumtionsdata från Storytel som täcker alla svenska användare och omkring 500 böcker i det kommersiella toppskiktet.

Om händelsen:

27 maj 2024 13:15 till 14:30

Plats:
LUX C436

Kontakt:
olof.sundinkultur.luse

Spara händelsen till din kalender