Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA04
På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden.
Undervisning – höstterminen 2020
Med anledning av regeringens meddelande den 29 maj, att en återgång till campusundervisning är möjlig fr.o.m. 15 juni, gäller följande angående undervisning på HT-fakulteterna under hösten:
- På grund av pågående coronapandemi (covid-19) och de restriktioner som är utfärdade kommer undervisningen för höstens kurser att ha begränsat antal träffar på campus beroende på tillgången på lämpliga lokaler. Till stor del kommer undervisningen att bedrivas på distans. Detaljerad information om vad som gäller för din kurs meddelas nedan.
- I det fall undervisningen ges på campus finns för varje undervisningslokal anvisade in- och utpassager i förhållande till trapphus, korridorer och entréer (in- och utgångar). Tag hänsyn och följ instruktionerna noga. Handsprit ska finnas tillgänglig i alla lärosalar och grupprum.
Var uppmärksam på annorlunda starttider på dina undervisningsmoment. Angivna tider i ditt kursschema gäller.
Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen.
Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Förlags- och bokmarknadskunskap kan läsas som fristående kurser från grund- och fortsättningskurs till kandidatkurs (1-90 hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180 hp).
Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
Kurstillfälle:
höstterminen 2020
Termin:
2
Utbildningsform:
både campus/online
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2020-01-20 – 2021-01-17
Behörighet:
Grundläggande samt minst 60 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.
Introduktionsmöte: Måndagen den 31 augusti kl. 11.00 – 13.00
Lärare:
Anna Burstedt,
Christina Haugen,
Sara Kärrholm,
Maria Simonsen,
Ann Steiner,
Anna Sääf Winberg,
Sara Tanderup Linkis
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas FBMA04 - Förlags- och bokmarknadskunskap: Grund- och fortsättningskurs
- Canvas FBMA04 Kulturteori (delkurs 9)
- Canvas FBMA04 Marknadsblocket (delkurs 6, 7 och 8)
- Canvas FBMA04 Uppsats (delkurs 10)
- Bibliotekets ämnesguide Förlags- och bokmarknadskunskap
Information om ingående delar
- Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap , 3 hp
- Redaktionellt arbete , 10 hp
- Förlagsjuridik , 3 hp
- Produktion och design , 7 hp
- Digital utgivning och spridning , 7 hp
- Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
- Marknadsplan , 3 hp
- Förlagsekonomi , 2 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp
Praktik inom utbildningen
Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.
Alumnporträtt
Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.

Kompetensprofil: förlags- och bokmarknadskunskap
– om studenternas kunskaper och kompetenser.