Kurs

Kurs 60 högskolepoäng • FBMA04

Kursen FBMA04 ingår för närvarande inte i kursutbudet

På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden. 

Undervisning – höstterminen 2020

Med anledning av regeringens meddelande den 29 maj, att en återgång till campusundervisning är möjlig fr.o.m. 15 juni, gäller följande angående undervisning på HT-fakulteterna under hösten:

  • På grund av pågående coronapandemi (covid-19) och de restriktioner som är utfärdade kommer undervisningen för höstens kurser att ha begränsat antal träffar på campus beroende på tillgången på lämpliga lokaler. Till stor del kommer undervisningen att bedrivas på distans. Detaljerad information om vad som gäller för din kurs meddelas nedan.
  • I det fall undervisningen ges på campus finns för varje undervisningslokal anvisade in- och utpassager i förhållande till trapphus, korridorer och entréer (in- och utgångar). Tag hänsyn och följ instruktionerna noga. Handsprit ska finnas tillgänglig i alla lärosalar och grupprum.

Var uppmärksam på annorlunda starttider på dina undervisningsmoment. Angivna tider i ditt kursschema gäller.

Kurstillfälle: höstterminen 2020
Termin: 2
Utbildningsform: både campus/online
Studiesätt: heltid, dagtid
Kursperiod: 2020-01-20 – 2021-01-17
Behörighet: Grundläggande samt minst 60 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper.

Introduktionsmöte: Måndagen den 31 augusti kl. 11.00 – 13.00

Lärare: Anna Burstedt, Christina Haugen, Sara Kärrholm, Maria Simonsen, Ann Steiner, Anna Sääf Winberg, Sara Tanderup Linkis

Information om ingående delar

  1. Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap , 3 hp
  2. Redaktionellt arbete , 10 hp
  3. Förlagsjuridik , 3 hp
  4. Produktion och design , 7 hp
  5. Digital utgivning och spridning , 7 hp
  6. Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
  7. Marknadsplan , 3 hp
  8. Förlagsekonomi , 2 hp
  9. Kulturteori , 7,5 hp
  10. Uppsats , 7,5 hp

Vägar till examen – ämne

Vill du ta kandidatexamen i detta ämne? Läs mer här!

Praktik inom utbildningen

Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.

Alumnporträtt

Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.

Bokryggar i en bokhylla. Foto.

Kompetensprofil: förlags- och bokmarknads­kunskap

– om studenternas kunskaper och kompetenser.

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2020-06-15