Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • IMSB20
In this course, expressions of modern advertising in different media are studied, using theories derived from semiotics, rhetoric and image analysis.
Undervisning – höstterminen 2020
Med anledning av regeringens meddelande den 29 maj, att en återgång till campusundervisning är möjlig fr.o.m. 15 juni, gäller följande angående undervisning på HT-fakulteterna under hösten:
- På grund av pågående coronapandemi (covid-19) och de restriktioner som är utfärdade kommer undervisningen för höstens kurser att ha begränsat antal träffar på campus beroende på tillgången på lämpliga lokaler. Till stor del kommer undervisningen att bedrivas på distans. Detaljerad information om vad som gäller för din kurs meddelas nedan.
- I det fall undervisningen ges på campus finns för varje undervisningslokal anvisade in- och utpassager i förhållande till trapphus, korridorer och entréer (in- och utgångar). Tag hänsyn och följ instruktionerna noga. Handsprit ska finnas tillgänglig i alla lärosalar och grupprum.
Var uppmärksam på annorlunda starttider på dina undervisningsmoment. Angivna tider i ditt kursschema gäller.
Advertising is defined as a form of communication. Its intermedial dimensions are analysed in relation to, for example, music videos or other means of popular culture. Questions concerning, for instance, branding, gender and/or globalisation are treated in relation to visual, verbal or sounding/musical means of advertising. Here, the main emphasis is put on an intermedial analysis of concrete examples of advertising in newspapers, television, Internet, but also buzz marketing and brand hacking will be discussed. Focus is set on analysing but also creating different forms of advertising in the 20th and 21st centuries, as a manifestation of modern popular culture.
This course is also included in IMSA22, Intermedia Studies: Level 2
Kurstillfälle:
höstterminen 2020
Utbildningsform:
både campus/online
Studiesätt:
trekvartsfart,
kvällstid
Kursperiod:
2020-09-08 – 2020-10-20
Kursspråk:
engelska
Behörighet:
Grundläggande behörighet
Anmälningskod:
LU-E1611
Anmälningskod:
LU-32141
Introduktionsmöte: Onsdagen den 9 september kl. 17.15 – 20.00 i LUX:C214
Lärare:
Heidrun Führer
Hur ansöker du?
